Na skle lze opravit i větší poškození

1. únor 2006

Už několikrát jsme mluvili o zimní údržbě silnic. Ať patříte k těm, kdo preferují sůl, nebo k těm, kteří sází na inertní materiály, jedno je jisté zatím se na našich silnicích setkáte s oběma. Jak víte, sůl škodí karosérii. Ovšem ani inertní materiály nejsou bez rizika. Kromě jiného například hrozí, že odlétnuvší kamínek od kola poškodí čelní sklo Vašeho vozu. A pokud ho nemáte pojištěné, nebo nemáte viníka poškození, je tu malér. Dnes se ale dozvíte, že to nemusí být tak horké, jak se zdá - sklo se dá totiž opravovat.

To, že poškození čelního skla ve výhledu řidiče patří k přestupkům, za které hrozí pokuta, ví skoro každý. Pokud ale výhled řidiče neomezuje, toleruje naše legislativa praskliny až do velikosti 1 centimetru, teprve pak opět riskujeme postih. Podle Jiřího Dostála z firmy NET Praha ale pokuta není nutná, protože poškozené sklo jde poměrně snadno opravit. "Tato technologie, která má potřebné atesty, dokáže opravit praskliny až do velikosti 15 centimetrů, přičemž výrobce garantuje pevnost opraveného skla až do délky 30 centimetrů. Pokud jde o bodová poškození, pak lze opravit prakticky všechna poškození, jak víme z praxe, do průměru 2,5 centimetru. To je na základě atestů, ale výrobce zaručuje potřebnou pevnost až do průměru 6 centimetrů."

I když má tato technologie státní atest a člověk, který si zajede do některého ze 400 servisů, kde tyto opravy dělají, dostane patřičné potvrzení, jsou lidé, kteří tvrdí, že sklo naopak v zásadě opravit nejde.

"Základní bezpečnostní vlastnosti skla spočívají jednak v bezpečnostní fólii a jednak v napětí, které ve skle vzniká. Větší mechanický zásah do skla může toto napětí narušit a sklo může například prasknout, což nemusí být životu nebezpečné, ale bude sklo potřeba stejně vyměnit. Budu-li objektivní, tak menší poškození skla lze opravit. Znamená to, že menší poškození, někde mezi špendlíkovou hlavičkou a hráškem, opravit lze, ale opravu většího poškození bych nedoporučoval," říká Libor Hanzlík ze Saint Gobain Hořovice. Podobný názor mají i další lidé, kteří s novými skly obchodují. Ti, které naopak opravy živí se zaručují, že správně provedenou opravu nejenže nikdo neodhalí, ale hlavně - opravené sklo má stejné vlastnosti jako před poškozením. Dokonce na to mají atesty.

"Tato technologie prošla zkouškami v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, které ověřily výrobcem deklarované vlastnosti, tedy i pevnost a optické vlastnosti opraveného místa. Na základě těchto zkoušek vydalo Ministerstvo dopravy osvědčení o způsobilosti technologie k opravám skel. Po opravě dostane zákazník atest, který dosvědčuje, že na skle byla provedena oprava schválenou technologií, která zaručuje původní vlastnosti a způsobilost vozidla pro další provoz."

Pokud máte ve skle prasklinku a chcete si ji nechat zalepit, neodkládejte to. Největší potíž je totiž s čištěním. Pokud přijede později než zhruba měsíc po té, co jste k poškození přišli, už bude oprava vidět.

"Na sklo padá prach, stěrače do poškození zatlačují špínu, která se dostane i do mikroskopických prasklin, a pak se z nich těžko dostává. Potom nelze prasklinu z výhledu zcela odstranit, což může vést k rozčarování z toho, že sklo nelze opravit," varuje Jiří Dostál.

Pokud si myslíte, že oprava skla stojí minimálně za zvážení, měli byste ještě vědět, na kolik to přijde. Podle rozsahu poškození počítejte s částkou mezi 500 až 1 500 korunami. A pro věčné kutily nebo na vše připravené řidiče existuje i jakási sada na cesty, která umožňuje za 1 500 korun opravu až 10 poškození.

Spustit audio