Nastojato nebo naležato?

4. duben 2006

Rtuť teploměru už se konečně odlepila od bodu mrazu, a pohybuje se směrem vzhůru. No a věci znalý motorista ví, že když se denní teploty ustálí někde kolem 7 °C, je čas přezout na letní pneumatiky. Co ale s těmi zimními? Kam je schovat tak, abychom je za půl roku mohli zase bez obav na auto nazout?

Vy, kdo už letos nepojedete na hory, byste se měli právě v těchto dnech objevit v pneuservisu a nechat svému autu vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pokud ještě předpokládáte, že se budete pohybovat v oblastech s nižší teplotou, můžete přezouvání provést až po Velikonocích. I potom ale budete řešit, kam se zimními pneumatikami.

"Nejlepší je když zůstanou na ráfkách a uskladní se na sebe. Jsou pod stálým tlakem po celý rok. Důležité je jejich uskladnění v temnu a chladu. Ideální je sklepní prostor. V žádném případě bychom je neměli dávat na půdu nebo na ně nechat svítit slunce," radí Pavel Procházka majitel pneuservisu. Pokud ale rezervní ráfky nemáte, pravidlo uskladňování tzv. "na plocho" přestává platit.

"Potom je uložíme na stojato s tím, že doporučuji je jednou za čtvrt roku je o 180° otočit. V žádném případě je nedáváme na plocho na sebe s tím, že si vytvářím další odkládací plochu, na kterou řada lidí dá třeba pytel brambor."

Takový typ skladování totiž může gumu trvale poškodit. A, marná sláva, právě pneumatiky, drží auto na silnici. Co ti, kdo nemají místo nikde pod střechou, je možné nechat gumy venku?

"Měly by být spíše v zastřešeném prostoru. Uložení venku bych nedoporučoval, hlavně kvůli slunečnímu záření."

To totiž gumám škodí víc než voda a vlhkost. Právě kvůli vysokým teplotám není vhodné dávat pneumatiky ani nikam na půdu. Vhodné ale nejsou ani některé plechové sklady.

"V letních měsících může teplota v takovém skladu dosahovat teplot až 60 °C, což pneumatiku ničí."

Takže i když třeba využijete nabídku svého pneuservisu, a pneumatiky si necháte uskladnit u nich, chtějte vědět, kde přesně Vaše gumy budou. Ne každý je totiž skutečným odborníkem ve svém oboru.

"Pokud budu vybírat pouze podle ceny, pak riskuji nekvalitní práci člověka, který nemá potřebné vzdělání v oboru, nemá žádné školení. Důvode je to, že tato živnost patří k volným živnostem. Měli bychom se snažit najít delší dobu zavedený servis, který už má nějakou tradici a kde pracují zkušení lidé, kteří mi jsou schopni poradit."

A ještě jedna poznámka závěrem. Ti, kdo jezdí do servisu, kde vyměňují kola tzv. bez papíru, tedy bez účtenky, ale za to levněji, by si měli uvědomit, že v případě potíží se mohou spolehnout jedině na čestné jednání dotyčného člověka, který se ke své chybě přizná.

Spustit audio