Nástroj protestu i vypravěč příběhů: V hlavní roli violoncello

18. září 2020

ArtCafé přináší výběr z aktuálních i starších alb, ve kterých ústřední roli hraje violoncello. Uslyšíme jej v kontextu arabské, indické, kubánské i balkánské hudby, v doprovodu sitáru, akordeonu, trumpety, banja i kytary.

„Jako malá jsem se za violoncello styděla. Ale pak přišla konzervatoř a to už jsem se dmula pýchou a užívala ,výjimečnosti. V té době opravdu cellistů moc nebylo. Teď mám pocit, že cello je snad v každé kapele,“ řekla před časem v rozhovoru pro magazín UNI zpěvačka a violoncellistka Dorota Barová. O stoupající popularitě violoncella v různých žánrech se můžeme přesvědčit i v ArtCafé.

V pořadu zazní ukázka z tvorby britské violoncellistky Ayanny Witter-Johnson, chorvatskou hudební scénu reprezentuje Asja Valcic, jejíž projekt s akordeonistou Klausem Paierem v sobě mísí prvky blues, šansonu, tanga a lidové i klasické hudby. Arabské inspirace uslyšíme v tvorbě francouzského violoncellisty Matthieu Saglia a francouzsko-alžírské violoncellistky Nersine Belmokh. Kulturní spojnice mezi Haiti a Spojenými státy ve své tvorbě představuje Leyla McCalla a nechybí ani čerstvá novinka Clouds, kterou příští týden vydávají polský houslista Adam Baldych, holandský pianista Rogier Telderman a francouzský violoncellista Vincent Courtois. Z kubánské scény k nám přichází ukázka z nového alba La Flor, které vydala 24letá violoncellistka a zpěvačka Ana Carla Maza a pořad uzavírá duo Tara Fuki.

Spustit audio

Související