Nástroje, které připluly na lodi. Vize hudebního futurismu z Kapverdských ostrovů

20. prosinec 2016

Kapverdské ostrovy se řadí mezi nejvíce izolované země světa, přesto v historii byly místem, kde se potkávalo množství různých kultur a mnohé z nich nedobrovolně. V osmdesátých letech tu vznikly nahrávky, na nichž se hudebníci do místních žánrů pustili pomocí syntezátorů a kláves. Výběr z nich přináší kompilace Space Echo a Bitori.

Na jaře 1968 naložili přístavní dělníci v americkém Baltimoru další nákladní loď směřující do Ria. Tentokrát ale na palubu neputovaly potraviny, ropa ani automobily. Jejich místo v přepravních kontejnerech zabraly klávesy a syntezátory, které společnosti jako Moog nebo Korg posílaly do Brazilie na výstavu hudebního vybavení.

Na místo určení ale loď nikdy nedorazila. Ztratila se totiž z radaru a až o několik měsíců později ji objevili obyvatelé malého kapverdského ostrova Sao Nicolau, který leží na druhé straně Atlantiku. K zklamání nálezců ale v kontejnerech nebylo zlato ani zbraně, ale krabice s nikdy neviděnou hudební technikou. Podle legendy nechal revolucionář Amílcar Cabral nástroje umístit do škol, kde po několika letech z dětí vyrostli neobyčejně schopní hudebníci, kteří v 80. letech proměnili podobu tamějších hudebních žánrů jako morna, funaná nebo coladeira.

Škoda, že tento příběh je jen smyšlenou historií z pera vydavatelství Analog Africa – hudba se totiž často poslouchá lépe, má-li za sebou pořádně napínavý příběh. V minulosti posluchače okouzlil příběh fiktivní utopické diskotéky Endless House a nedávno se zase objevil údajný soundtrack k zapomenutému československému seriálu Anja a Pamětí Lidí. Kompilace Space Echo si pohrává s fikcí, tvůrci hudby jsou ale reální.

03766642.jpeg

Moderní nástroje na Kapverdy nepřivezla loď, místní hudebníci se s nimi ale skutečně seznámili v osmdesátých letech a někteří si je navzdory jejich vysoké ceně i pořídili. K technice se dostávali během pobytů v Evropě, svou roli sehrály i občasné koncertní návštěvy zahraničních hudebníků na ostrovech. Vznikly skvosty, které dosud zůstávaly skryté pod vrstvou prachu v poličkách bazarů v zemích západoafrického regionu. To se mění s kompilací Space Echo, za níž stojí frankfurtský label Analog Africa, který se vydávání archivní africké hudby dlouhodobě věnuje.

Mimo čas i prostor

Na nahrávce se nachází tracky, které pracují s tradičním stylem morna, jejíž velkou hvězdou byla místní zpěvačka Cesárie Évora. Ještě více je tu zastoupený žánr funaná, který má podstatně rychlejší tempo a na Kapverdách se s oblibou hraje na tanečních zábavách. Pro kompilaci Space Echo její editoři vybrali skladby, které s původní rytmickou strukturou pracují, na pomoc si však berou klávesy a syntezátory.

Skvěle je to vidět na skladbě Dia Já Manché, kterou složil Dionisio Maio. Hned na jejím začátku se objeví motiv, jenž se poté opakuje s krátkými odmlkami po celý zbytek skladby. Maio tu ovšem nehraje na akordeon, který v klasickém pojetí bývá klíčovým nástrojem. Naříkající zvuk na místo toho pochází z jeho syntezátoru. Střet nezní křečovitě a působí jako vedlejší vývojová linka funku a osmdesátkového diska.

Tradičnímu přístupu zůstal věrný nyní již osmdesátiletý Victor Tavares aka Bitori, jehož průřezovou kompilaci Legend Of Funaná vydal label Analog Africa letos na podzim. Omezuje se zde na zpěv, nepříliš výrazný rytmický doprovod, akordeon a ferrinhu, tedy železnou tyč, na kterou se hraje pomocí naostřeného nože. Bitori se hudbě věnoval od té doby, co si v 50. letech nastřádal peníze na svůj první akordeon, ocenit to ale dlouho mohlo pouze publikum z jeho domovského ostrova Santiago. Až v roce 1997 se díky generačně mladším následovníkům dostaly jeho tracky na kompaktní disk, trvalo však ještě dalších bezmála dvacet let, než se dočkaly vydání i v Evropě a Spojených státech. Na nic nečekající pulz Bitoriho skladeb popírá dobu, věk i možnosti nástroje. Vymámit z obyčejné a spíše opovrhované tahací harmoniky tolik energie, to jako by odporovalo přírodním zákonům.

Kapverdy byly nejprve neobydleným místem, poté obchodním tržištěm lidské práce a také souostrovím, odkud se odchází za lepším (více Kapverďanů žije v zahraničí než ve své domovině). O tvorbě tamějších hudebníků se dlouho díky odlehlosti země a mizerné distribuci příliš nevědělo. Vydavatelství Analog Africa situaci napravuje. Díky dvěma vydaným nahrávkám víme, jak žánr funaná vypadá ve své klasické podobě, i to, jak se tamní hudebníci dokázali v osmdesátých letech adaptovat na technologický vývoj.

Hodnocení: 80%

V/A – Space Echo – The Mystery Behind the Cosmic Sound of Cabo Verde Finally Revealed! (Analog Africa, 2016)
Hodnocení: 90%
Bitori – Legend Of Funaná (The Forbidden Music of The Cape Verde Islands) (Analog Africa, 2016)

autor: Vojtěch Jírovec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.