Nenechte se okrást

11. květen 2006

Kdo nemá na nové, kouká po starších. A takových nás je - alespoň podle počtu registrací aut - většina. Většina prostě zatím do nového vozu investovat nemůže, nebo nechce, a tak koupí vůz ojetý. Obvykle jde jednak o poměrně vysokou investici - v řádu statisíců - a zároveň pak hraje v našem životě poměrně dost důležitou roli. Přesto ale někteří odborníci o Češích říkají, že nakupují s vypnutým mozkem.

Nebudeme teď mluvit o tom, že skoro každé auto se prodává nebo kupuje se stočeným počtem kilometrů. My se zaměříme na zásadnější věci. Na omlazené vozy - tzn. na auta, ze kterých jsou papírově udělány auta mladší. Mluvit budeme taky o autech se zcela změnou identitou. Těch je prý také v Česku víc než dost.

Zamysleli jste se někdy nad tím, co je to vlastně automobil z pohledu registru vozidel? Je to karoserie? Je to motor, převodovka, volant? Ne, je to vlastně jen jediné číslo, tzv. VIN kód. Jde o nejdůležitější z identifikátorů vozu.

"Identifikátory jsou znaky, které jsou umístěny na vozidle, a to buď na přístupných místech nebo jsou skryté. Mezi ty základní patří VIN, což je Vehicle Identification Number, tedy číslo jednoznačně identifikující vozidlo. Bývá vyraženo na přístupném místě na karoserii vozidla, a dále bývá uvedeno třeba i na typovém štítku. Mezi další hlavní identifikátory patří například číslo motoru nebo VIN číslo umístěné pod čelním sklem nebo nepřístrojové desce. Po kontorle těchto identifikátorů následuje kontrola skrytých identifikátorů," popisuje Viktor Parůžek z Cebie

Víte v čem je ale potíž? Že ten, kdo bude chtít některý z důležitých, běžně známých identifikátorů zfalšovat, udělá všechno proto, aby jeho práci neodhalil běžný motorista.

"Myslím si, že mohu kvalifikovaně říci, že běžný motorista nemá šanci změny identifikátorů odhalit, protože zručnost padělatelů a technologická dostupnost je v dnešní době velmi vysoká. Padělání například typového štítku vozidla, který je například vypálen laserem, je běžným okem běžného motoristy nerozlišitelné. Padělatelé jsou velmi často velmi technologicky zdatní,vědí o vozidlech velmi mnoho a není to amatérská činnost. Bavíme se o ročním objemu financí, které se na tomto černém trhu pohybují, odhadem 8 až 10 miliard korun. Je jasné, že pak je do tohoto obchodu vkládána velmi vysoká invence a investice." Podle Zdeňka Chaloupka z Cebie ale není problém jen se zručností podvodníků. Daleko horší je to, že jen málokdo pátrá důkladně po tom, jestli je jeho auto v pořádku. Obvykle totiž stačí jen povrchní ověření, a to přesto, že statistika je v tomto směru neúprosná. "Vezmeme-li Evropu s opominutím Velké Británie, kde se krade zdaleka nejvíc aut, ale s jinou budoucností, kdy se auta rozebírají a odváží na náhradní díly do zemí třetího světa, pak Česká republika patří statisticky mezi země, kde je poměr mezi prodejem nových vozidel a odcizených vozidel, kterých je v průměru okolo 25 000 ročně, jeden z nejhorších v Evropě. Pohybujeme se v prostředí, kde v obchodu s ojetými vozy panuje poměrně čilí ruch týkající se legalizace kradených vozidel, která se běžně dostávají zpátky do provozu. Statistiky dlouhodobě vykazují, že zhruba každé desáté auto vykazuje nějaké závady týkající se jeho identity, historie nebo stáří."

Mezi ty ale také patří to, že auto v zemi původu jen někdo zapomněl odhlásit nebo ho odhlásil před mnoha lety a u nás se přihlásilo až nyní, kvůli čemuž chybí kus jeho historie. Rozhodně to tedy neznamená, že by každý desátý vůz u nás byl kradený, nebo omlazený. Každopádně, určité riziko tu je. Koupili byste se si například krásnou felicii z roku 2005? Ale opravdu nádhernou, jak se říká, "voňavku". Od prodávajícího se dozvíte, že první majitel byl starý pán z Německa, auto je v plné výbavě a na tachometru je téměř nula. Vůz je sice o něco dražší, přijde skoro na stejné peníze jako fabie, ale zase ten stav a ta výbava A co na tom, že se v roce 2005 felicie už dávno nedělaly?

Takové auto by si asi koupil jen málokdo - jenže to jde o příliš do oka bijící, ukázkový příklad, toho jak přesně omlazování funguje. Co se kvůli tomu s autem musí stát? Mění se třeba přední maska a přístrojová deska z pozdějšího modelu?

"Paradoxně při omlazování vozidla nedochází k jeho repasi. To znamená, že tak jak je dovezeno, tak je prodáváno a jeho omlazení se provádí pouze administrativně. Pokud se pohybujeme v omlazení tříaž pěti let, pak to motorista nepozná," říká Zdeněk Chaloupek z Cebie.

Možná se teď divíte a říkáte si - vždyť mám přece onen VIN kód, a v případě omlazování s ním většinou nebývá nijak manipulováno, tak proč bych si nevšimnul rozdílného roku výroby?

"Není pravdou, že by vždy byl ve VIN kódu zakomponován rok výroby nebo modelový rok. Pokud tam je, pak si myslím, že běžný motorista a laik nedokáže rozklíčovat. Pokud vím tak nikde nejsou zveřejněny tabulky, které by to umožňovaly. Běžný motorista těžko dokáže určit, nakterém místě je znak pro identifikaci roku výroby nebo modelového roku, když ho navíc neobsahuje každý kód."

Teď nechci nikoho navádět jak ono omlazování provést, jen chci, abyste si uvědomili, že proces je to poměrně jednoduchý. Riziko rozšíření je tedy vysoké:

"Mechanismů je řada. Uvedu velmi jednoduchý příklad. Máme individuálně dovezené vozidlo, máme záznam o první registraci v dané zemi, což může být například rok 2002, první registrace po dovozu do České republiky může být třeba 2005. Vozidlo tedy vypadá jako tříleté. Bohužel, z dokladů, vystavených u nás, už nezjistíte, že vozidlo jezdilo od roku 1998 po jiné zemi a putovalo běžnými obchody po zemích EU. Tento záznam už ale nikde nenajdete."

Neuvést kompletní historii auta, které jezdilo ve dvou zemích by mohlo vypadat spíš jako omyl, málem nedopatření než jako podvod. V tomto případě ale nejde o nějaké poplety, ale o podvodníky, kteří mají i další "finty".

Důvody proč se auta omlazují jsou asi každému jasné: co možná nejvíc zvýšit cenu auta. Někdy se ještě omlazovaly vozy které nevyhovovaly požadavkům pro přihlášení. To že ono "administrativní omlazování" není nic náročného, potvrzuje i Zdeněk Chaloupek z Cebie. "Cestou, jak poměrně jednoduše zneužívat český správní řád, je vynucené vytavení duplikátu technického průkazu. Jedná se o to, že duplikát se vyžaduje zpravidla ve 2 případech, a to když vozidlo tolikrát změní majitele, že už není kam napsat nového. Druhým případem je to ztráta. V obou případech zanikne poměrně značné množství informací o historii vozidla, a to například i záznam o individuálním dovozu."

A právě na duplikátech stojí i další finty, jak ze starého auta udělat mladší.

"Dalším způsobem je jednoduchá změna údajů v technickém průkazu ze zahraničí. Má-li někdo například technický průkaz s první registrací z roku 2000, pak se přepsáním nebo jinou změnou tohoto údaje auto omladí, přihlásí se do registru," vysvětluje Viktor Parůžek z Cebie. A aby podvod ještě lépe zamaskovali, použijí podvodníci podle Zdeňka Chaloupka kopii onoho zfalšovaného technického průkazu. "Realizace takového podvodu může probíhat velmi elegantně tím, že se původní technický průkaz pozmění,udělá se z něj kopie a v zahraničí se nechá notářsky ověřit. Je to otázka pouze sítě správných lidí, kteří v jakékoli zemi vystaví potřebné i třeba falešné razítko. S tímto rádoby dokonalým dokladem je vozidlo v České republice přihlášeno a tento doklad je brán jako dostačující pro zapsání do registru. Na této kopii už je ovšem změněné datum první registrace v danézemi."

Zní to poměrně prostě, že ano? Právě proto, abyste si ověřili na vlastní uši, jak jednoduché je manipulovat s věkem auta, jsme odvysílali i metody jak se to dělá. Snad to pomůže a budete obezřetnější.

"Motorista, který si koupí omlazené vozidlo, prodělává, a to asi tak 4x za sebou. Je-li špatný rok výroby, je špatně stanovena cena, od toho se odvíjí vyšší havarijní pojištění, a pokud je vozidlo na leasing, pak platíme větší splátky a úroky, a nakonec se prodražuje i údržba, protože starší vozidlo vyžaduje větší péči."

Jediné co je pozitivní když si koupíte omlazený vůz je to, že auto Vám zůstane. Říkáte si, co je tohle za hloupý argument? No, až tak hloupý není, když si totiž koupíte auto s pozměněným identifikátorem, může být i kradené, a to pak policie sebere a případ vyšetřuje. A Vám pak zbude na krku jen úvěr, který musíte platit. Taková situace je podle odborníků typická. Ruka osudu nedopadne na podvodníka, ale na obyčejného člověka, který bohužel pyká za to, že ověření identifikátorů auta nesvěřil odborníkům a natrefil na podvodníka. Co přesně se stane, když se při prověřování vozu, například pro pojišťovnu nebo leasingovou společnost či na státních hranicích, dozvíte, že není všechno jak by mělo být?

"Buď je vozidlo okamžitě identifikováno a vráceno původnímu majiteli, potom majiteli takového vozidla zůstává pouze právní cesta, jak se domoci svých peněz, nebo je takové vozidlo předmětem šetření policie, které může trvat i značně dlouhou dobu, a třetí nebezpečí je to, že v zahraničí může být na majitele takového vozu pohlíženo jako na pachatele trestného čni, a to bez ohledu na to, zda změny v identitě vozidla udělal on nebo předchozí majitel," popisuje Jaroslav Fusek z Cardetectu.

Kromě nepříjemnosti jako takové ve chvíli, kdy vám někdo oznámí, že možná jezdíte v kradeném autě a měli byste ho předat policii, aby to mohla prověřit, jde zejména o újmu finanční. Pokud jste si vzali na auto úvěr, musíte ho splatit, i když už vůz nemáte. A o případnou škodu pak zažalovat toho kdo podvod provedl. Jen blázen, naivka a nebo naopak skutečný profesionál z oboru se tedy při koupi auta může spolehnout jen na své síly.

"Musím konstatovat, že vzhledem ke známé praxi je jistota, že místo, na kterém koupíme vozidlo, které nebude odcizené, nejsou jeho identifikátory pozměněné, nejde o dvojče, není odcizené v zahraničí a je staré, jak je nám udáváno, neexistuje," tvrdí Zdeněk Chaloupek z Cebie.

Ale přece jen, pokud kupujete auto u obchodníka, měla by Vás kromě konkrétního vozu zajímat i záruka, kterou na vůz dává. Když pak převáží cenová výhodnost nabídky, a to i třeba na inzerát, určitě auto nejprve prohlédněte sami svým amatérským zrakem. Kromě výrobního štítku a VIN kódu ale prověřte více míst.

"Můžeme se podívat na homologační čísla skel, kde jsou uvedeny poměrně jednoduché kódy, z nichž lze určit rok výroby skla, dále se můžeme podívat na plastové díly, kde jsou roky výroby naznačeny nejrůznějšími způsoby, například terčíky se šipkou ukazující na rok výroby nebo tabulky s rokem výroby. Dá se zjistit rok výroby bezpečnostních pásů a na řadě dalších dílů, jako jsou sedadla, části motoru nebo nádobky provozních kapalin," radí Vám Viktor Parůžek z Cebie

Velkou pomocí by tady mohly být i konkrétní fotografie z brožury, která se jmenuje Koupě ojetiny není riziková pokud znáte pravidla, a kterou před několika dny vydalo sdružení Sova.

"Brožura je zdarma. Lez v ní nalézt vše, co lze zjistit například z VIN kódu, dále jaké doklady jsou zapotřebí a na co si v nich dát pozor. Otázky technického stavu vozidla nebo, jak se například zjistí, zda bylo vozidlo zatopeno nebo má za sebou havárii, a podobně. Brožura bude k dispozici na STK, v této chvíli jich je zhruba 50, ale mělo bych jich být víc. Následně by ji mělo poskytovat i Ministerstvo dopravy. Bylo jich zatím vydáno celkem 100 000 kusů," konstatuje předseda sdružení Petr Mikšovský.

I když budete mít brožuru k dispozici a bude se Vám zdát, že je všechno v pořádku, měli byste alespoň zvážit, jestli se Vám nevyplatí investovat zhruba 1000 korun za prohlídku v autorizovaném servisu, kde Vám mohou díky VIN kódu auta říct jak vaše auto vypadalo v době prodeje, tedy jaký mělo motor, převodovku, barvu a atd., a podívají se i na mechanické díly. Co se týká ověření původu z ciziny, můžete zkusit i ambasádu - což je sice trochu neobvyklé a časově náročnější, ale zase bezplatné. Na trhu jsou samozřejmě i cesty nejpohodlnější - tedy obrátit se na některou ze společností, které mají na ověřování indetifikátorů založenou svou živnost. Když budete chtít, pošlou Vám za zhruba 4 000 korun mechanika, který auto prověří na místě. Pokud to dopadne dobře a vůz doporučí ke koupi, dostanete plnou záruku - to znamená, že v případě, že by se v budoucnu objevily potíže s pravostí identifikátorů, škodu Vám zaplatí.

Spustit audio