Obyvatelé Krumlova požadují vybudování severního obchvatu, sepsali petici

21. březen 2023 15:10

Obyvatelé čtvrti Špičák v Českém Krumlově si můžou v bytech vyvětrat jen pár hodin v noci. Tamní Chvalšinskou ulicí denně projede přes 16 tisíc aut. 

Velkou část tvoří turisté jedoucí na Lipno, zájezdové autobusy i velké nákladní vozy. Lidé proto sepsali petici na podporu výstavby severního obchvatu města. Město už zahájilo přípravu stavby.

Petenti upozorňují, že radnice tuto stavbu vedoucí od Domoradic podél železnice nechala v roce 2010 vyškrtnout z návrhu Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje. Podle místních ale od té doby vzrostl provoz na Chvalšinské ulici téměř trojnásobně a v dopravních špičkách je tam téměř nepřetržitě zácpa.

Nekonečné kolony a proudy aut

Denně tu podle měření projede přes 16 tisíc aut, z toho je 1 300 nákladních.

„Patrové autobusy, ale i linkové jsou hodně hlučné, zejména v létě, kdy mají puštěnou klimatizaci. Jezdí tam a zpátky kvůli tomu, že parkují v parkovišti autobusů v bývalém lomu,“ popisuje autorka petice Drahomíra Velíšková a dodává: „Do toho samozřejmě turisté jedoucí na Lipno a na Šumavu a pendlující po parkovišti tam a zpátky.“

V okolních domech a na sídlištích se kvůli tomu zhoršila kvalita životního prostředí, hluk nákladních vozů navíc překračuje základní hygienické normy.

Obyvatelé se kvůli výstavbě u Lipenské přehrady obávají taky narůstající dopravy a upozorňují i na častější průjezdy těžké vojenské techniky v souvislosti s posilováním výcviků v Boleticích.

Zastupitelé vzali na lednové schůzi podnět obyvatel na vědomí a schválili usnesení, že radnice bude pokračovat v přípravách stavby.

Detaily má místostarosta Robin Schinko z hnutí Občané patrioti:

„V Zásadách územního rozvoje, tedy v tom územním plánu Jihočeského kraje ještě v roce 2010 ta stopa byla. Potom byla vyjmuta a my vlastně po dvanácti letech se tedy vrátíme k tomu, abychom hledali trasu severního obchvatu. K tomu, abychom mohli vést nějaká jednání s Jihočeským krajem, Je třeba mít v ruce nějaký dokument, jako je vyhledávací studie nebo studie proveditelnosti. A to je dokument, který my teď začneme postupně připravovat.“

Na tahu je město

Jihočeský kraj je připravený spolupracovat, hlavní kroky jsou teď ale na Českém Krumlovu, jak upozornil náměstek hejmana Antonín Krák z ČSSD.

„Řečeno fotbalovou terminologií, míč je teď na straně Českého Krumlova. Zároveň je třeba upozornit, že severní obchvat by mohl vést lokalitou u Vyšného v Chráněné krajinné oblasti Blanský les,” dodává Krák.

Před možnými komplikace stavby varuje i opoziční zastupitel Martin Střelec z Nezávislých a zelených:

„V severní části města je velká koncentrace a obyvatel a bude se ještě zvyšovat s výstavbou nové čtvrti v bývalých kasárnách. Pochopitelně se taky mluví o zásahu do Chráněné krajinné oblasti Blanský les a je tam taky Národní přírodní rezervace Vyšenské kopce, což je nejpřísnější stupeň chráněného území u nás," podotýká Střelec.

Hlavním investorem stavby severního obchvatu by bylo Ředitelství silnic a dálnic. Už teď se zabývá úpravami na Chvalšinské ulici. Má tam přibýt semafor u bývalé Jitony a jízdní pruh mezi Špičákem a U Trojice.

Celou reportáž Petra Kubáta si poslechněte online.

autor: Petr Kubát
Spustit audio