Obyvatelé Krumlova požadují vybudování severního obchvatu, sepsali petici
Obyvatelé čtvrti Špičák v Českém Krumlově si můžou v bytech vyvětrat jen pár hodin v noci. Tamní Chvalšinskou ulicí denně projede přes 16 tisíc aut.
Velkou část tvoří turisté jedoucí na Lipno, zájezdové autobusy i velké nákladní vozy. Lidé proto sepsali petici na podporu výstavby severního obchvatu města. Město už zahájilo přípravu stavby.
Petenti upozorňují, že radnice tuto stavbu vedoucí od Domoradic podél železnice nechala v roce 2010 vyškrtnout z návrhu Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje. Podle místních ale od té doby vzrostl provoz na Chvalšinské ulici téměř trojnásobně a v dopravních špičkách je tam téměř nepřetržitě zácpa.
Nekonečné kolony a proudy aut
Denně tu podle měření projede přes 16 tisíc aut, z toho je 1 300 nákladních.
„Patrové autobusy, ale i linkové jsou hodně hlučné, zejména v létě, kdy mají puštěnou klimatizaci. Jezdí tam a zpátky kvůli tomu, že parkují v parkovišti autobusů v bývalém lomu,“ popisuje autorka petice Drahomíra Velíšková a dodává: „Do toho samozřejmě turisté jedoucí na Lipno a na Šumavu a pendlující po parkovišti tam a zpátky.“
V okolních domech a na sídlištích se kvůli tomu zhoršila kvalita životního prostředí, hluk nákladních vozů navíc překračuje základní hygienické normy.
Obyvatelé se kvůli výstavbě u Lipenské přehrady obávají taky narůstající dopravy a upozorňují i na častější průjezdy těžké vojenské techniky v souvislosti s posilováním výcviků v Boleticích.
Zastupitelé vzali na lednové schůzi podnět obyvatel na vědomí a schválili usnesení, že radnice bude pokračovat v přípravách stavby.
Detaily má místostarosta Robin Schinko z hnutí Občané patrioti:
„V Zásadách územního rozvoje, tedy v tom územním plánu Jihočeského kraje ještě v roce 2010 ta stopa byla. Potom byla vyjmuta a my vlastně po dvanácti letech se tedy vrátíme k tomu, abychom hledali trasu severního obchvatu. K tomu, abychom mohli vést nějaká jednání s Jihočeským krajem, Je třeba mít v ruce nějaký dokument, jako je vyhledávací studie nebo studie proveditelnosti. A to je dokument, který my teď začneme postupně připravovat.“
Na tahu je město
Jihočeský kraj je připravený spolupracovat, hlavní kroky jsou teď ale na Českém Krumlovu, jak upozornil náměstek hejmana Antonín Krák z ČSSD.
„Řečeno fotbalovou terminologií, míč je teď na straně Českého Krumlova. Zároveň je třeba upozornit, že severní obchvat by mohl vést lokalitou u Vyšného v Chráněné krajinné oblasti Blanský les,” dodává Krák.
Před možnými komplikace stavby varuje i opoziční zastupitel Martin Střelec z Nezávislých a zelených:
„V severní části města je velká koncentrace a obyvatel a bude se ještě zvyšovat s výstavbou nové čtvrti v bývalých kasárnách. Pochopitelně se taky mluví o zásahu do Chráněné krajinné oblasti Blanský les a je tam taky Národní přírodní rezervace Vyšenské kopce, což je nejpřísnější stupeň chráněného území u nás," podotýká Střelec.
Hlavním investorem stavby severního obchvatu by bylo Ředitelství silnic a dálnic. Už teď se zabývá úpravami na Chvalšinské ulici. Má tam přibýt semafor u bývalé Jitony a jízdní pruh mezi Špičákem a U Trojice.
Celou reportáž Petra Kubáta si poslechněte online.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí