Odborníci zajistili nestabilní skálu mezi Českým Krumlovem a Větřním. Na silnici už se jezdí bez omezení

1. říjen 2022 08:19

Ještě nedávno hrozilo, že na frekventovanou silnici mezi Českým Krumlovem a Větřním spadnou kameny ze skály. Půlkilometrový masiv proto odborníci zajistili a nainstalovali tam ocelové sítě. Řidiči projedou po více než půl roce bez omezení.

„Kompletujeme zajištění ocelovými sítěmi, doděláváme nátěry a děláme takový závěrečný úklid pod skalou, odvoz spadaného materiálu a nějaké terénní úpravy,“ popisuje stavbyvedoucí ze společnosti Strix Jiří Čižmar poslední práce.

Dělníci na místě byli od března, začali kácením rizikových stromů a náletových dřevin. „Pak jsme museli skalní svahy očistit od napadaného materiálu a poté už jsme začali se samotnou sanací. To znamená v první řadě vrtat a odstraňovat havarijní bloky, následně jsme síťovali a začali jsme s přípravou pro záchytné ploty a dynamické bariéry,“ líčí Jiří Čižmar.

Při pracích se ukázalo, že skála mezi Českým Krumlovem a Větřním je pevnější, než se předpokládalo. „Lokálně, ne v celé délce. Místy v nižších partiích jsme narazili na tvrdou skálu,“ upřesňuje stavbyvedoucí.

Práci odborníkům trochu komplikoval i silný provoz. „Nezodpovědnost řidičů a nedodržování omezené rychlosti, to byla jedna z věcí, které nás hodně trápily, kromě vrtů a samozřejmě války na Ukrajině, kvůli které jsme měli problémy s dodávkami materiálu. Někteří jedinci nás až ohrožovali na životech,“ říká Jiří Čižmar.

Čtěte také

Investici hradil Jihočeský kraj. „Nakonec nás vyšla na necelých 39 milionů korun, z toho předpokládáme dotaci ve výši 30 milionů. S výsledkem jsme velmi spokojeni. Českou geologickou službou byl tento úsek zařazen do registru svahových nestabilit jako velmi rizikový, sanací se problém vyřešil,“ uvádí náměstek hejtmana Tomáš Hajdušek.

Kraj má vytipovaných dalších pět lokalit, kde je třeba stabilizovat skálu. Je mezi nimi třeba svah pod Zábraňským vrchem u Nahořan na Českokrumlovsku nebo svah přímo u hráze Lipenské přehrady. Nikde ale není situace natolik vážná, jako byla dosud za Krumlovem.

V roce 2018 nechaly v Českém Krumlově Lesy České republiky odtěžit 1500 tun zvětralé horniny z Barevné skály, aby byla stabilní. Práce stály deset milionů korun, vodáci splouvající Vltavu nemohli zhruba dva měsíce sjíždět propust pod skálou.

Největší sanace skály za 150 milionů se týkala úseku Pod Kamenem při příjezdu od Budějovic a skončila v roce 2011. Dopravní omezení trvala tři roky. Kus skály se tehdy zřítil na vozovku. V Českém Krumlově se dřív stabilizovaly také skály Svatý Duch, v Rybářské ulici i Havraní skála.

autor: Petr Kubát
Spustit audio

Související