Odstavná místa pro kamiony na dálnicích, souhrn

2. březen 2007
Vaše téma

Dnešní Vaše téma odstartoval řidič kamionu, kterého zajímalo, jak mám dodržovat zákonnou povinnost ohledně přestávek a doby řízení, když na českých dálnicích mnohdy nemá šanci zaparkovat. Skutečně to není ideální, chybí jich minimálně patnáct set. Podle odhadů dopravců dokonce dva tisíce, zahrnuli do toho totiž i území desetikilometrové kolem dálnic.

Problém nastal po našem vstupu do Evropské unie v roce 2004, protože do té doby stály kamiony na hranicích, pak ale začaly parkovat, jak potřebovaly, po celé republice a ukázalo se, že parkoviště u čerpacích stanic nestačí. Dálniční odpočívky garantuje Ředitelství silnic a dálnic, a to podle Jana Hořeního tehdy zjistilo až neuvěřitelné věci.

Jan HOŘENÍ, Ředitelství silnic a dálnic ČR:
Naši zaměstnanci dělali kontroly hlavně ve dvě, ve tři v noci a zjistilo se, že například na odpočívce, kde je nějakých dvacet míst k stání, tak tam stálo třeba sedmdesát kamionů, tam to vypadalo poměrně katastroficky, kamiony stály, kde se dalo, dokonce i v těch příjezdových, odjezdových cestách, to znamená, byla to i otázka bezpečnosti a tak dále.

Eva KÉZROVÁ:
Podle evropského nařízení 3820, dříve AETR, jsou profesionální řidiči povinni po čtyřech a půl hodinách jízdy udělat třičtvrtěhodinovou přestávku. A po dalších čtyřech a půl hodinách jízdy musí přijít jedenáctihodinový, takzvaný denní odpočinek, pokud na parkovišti v čase plánované přestávky není místo, pak řidič kamionu má podle Rostislava Plachého z policejního prezidia možnost pokračovat dál.

Rostislav PLACHÝ, Policejní prezidium ČR:
Řidiči mají povinnost, pokud přejíždějí ty doby řízení, tak aby to uvedli na druhé straně tohoto kolečka ručně, pokud to tam ten řidič uvede včas, ještě před touto kontrolou, tak ta kontrola samozřejmě bude tolerovat tento přestupek, pokud to řidič vůbec neuvede, tak žádná tolerance nebude. Ti řidiči dost často na těch stávajících odpočívkách nesprávně parkují, radši zaplatí pokutu za nesprávné parkování než za to, že porušil stanovené doby řízení a odpočinku, anebo bezpečnostních přestávek.

Eva KÉZROVÁ:
Přestupky proti dodržování doby odpočinku a řízení řeší i bodový systém. Profesionální řidič za porušení může být potrestán pokutou až deset tisíc korun a přidělením tří trestných bodů, ale nejen to.

Martin FELIX, ČESMAD Bohemia:
Při opakovaném porušení tohoto zákazu dokonce přijde na půl roku o řidičský průkaz, takže o zaměstnání.

Eva KÉZROVÁ:
Doplňuje Martin Felix z ČESMAD Bohemia. Naštěstí letos by se situace v nedostatku parkovacích míst pro kamiony měla výrazně vylepšit. Ředitelství silnic a dálnic chce dát do provozu na dvě stě parkovacích ploch pro kamiony, a to na D 1, D 8 a D 11. V Chebu a v PrazeModleticích už čtyři měsíce fungují velká trakcentra, která nabízejí řidičům všechno, co potřebují, další by se měla začít stavět. Na rozdíl od parkovacích ploch u čerpacích stanic, ale v trakcentrech se za parkování platí poplatek. Podle Martina Felixe na to ale dopravci jsou připraveni.

Martin FELIX, ČESMAD Bohemia:
Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby to byla parkoviště bezplatná, ale dopravciřidiči jsou samozřejmě ochotni i si za to parkování zaplatit, tak jak je tomu někde v Německu, první vlašťovky už se objevily u nás. Těch parkovišť je málo, ale pokavad bude mít odpovídající služby, aby řidič si mohl zajistit své hygienické potřeby a nějak zrelaxovat, tak jistě přiměřenou částku jsou ochotni zaplatit. Další věc, kterou taky vyžadujeme, je určitá míra bezpečnosti, protože samotný kamion má třeba cenu pěti milionů a naložený to může být i několikanásobně víc.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: evk
Spustit audio

Více z pořadu