Opravy a uzavírky našich silnic

6. listopad 2006
Vaše téma

Všechno je to o penězích, přičemž konečné rozhodnutí dělá příslušný silničně správní úřad, tedy krajské či obecní úřady. V případě dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy rozhoduje ministerstvo dopravy. Při schvalování uzavírek je nutné mít stanovisko policie, respektive ministerstva vnitra. Bohužel finanční prostředky se schvalují pouze na rok, a proto se dá dopředu plánovat jen pár největších oprav. O těch ostatních se rozhodne až po jarní kontrole vozovek a třeba letos byly škody po zimě takové, že to přineslo navýšení rozpočtu. Paradoxně to ale podle Otakara Vacína z Ředitelství silnic a dálnic neznamenalo okamžité zahájení prací.

Otakar VACÍN, Ředitelství silnic a dálnic ČR:
Tyto prostředky samozřejmě byly postupně zpracovány, výběrová řízení, projektová dokumentace, takže tyto opravy se uskutečnily až vlastně ke konci letošní sezóny.

Eva KÉZROVÁ:
To je i případ rekonstrukce rychlostní komunikace R10 z Prahy do Mladé Boleslavi mezi třetím a patnáctým kilometrem. Přestože rozhodnutí o realizaci padlo už 21. června, výběrové řízení a další přípravné práce dovolily zahájit opravu až po čtyřech měsících, tedy koncem října. Trvat by pak oprava měla do 8. prosince, tedy už v zimním období. Porušeno tak bylo i další pravidlo pro rozhodnutí o uzavírkách, délka je více než dvojnásobná oproti standardu, tedy jedenáct kilometrů a navíc pro každý směr je vyhrazen pouze jeden pruh. Ministerstvo vnitra, jehož stanovisko je pro povolení uzavírky důležité, proto mělo podle Dany Simandlové výhrady.

Dana SIMANDLOVÁ, ministerstvo vnitra:
Proto jsme doporučili ministerstvu dopravy zvážit délku a termín uzavírky, ovšem vzhledem k velmi špatnému povrchu komunikace a obtížného převádění finančních prostředků na další roky Ředitelství silnic a dálnic označilo další odložení uzavírky za problematické.

Eva KÉZROVÁ:
A tak ministerstvo dopravy uzavírku povolilo a opravuje se. Proč ale na jedenácti kilometrech najednou? Prý je to levnější a rychlejší, protože firma může bez ohledu na technologické časy pracovat na více místech najednou. Kdyby se tato délka rozdělila třeba do tří úseků, trojnásobně by stouply náklady na dopravní značení a za stejné peníze by bylo možné opravit méně kilometrů. A jak zdůrazňuje Otakar Vacín z Ředitelství silnic a dálnic, prodlužování uzavírek je zřejmě budoucnost oprav dálničních úseků.

Otakar VACÍN, Ředitelství silnic a dálnic ČR:
Dám takový příklad z té dálnice D1 nešťastné, kde těch dvě stě kilometrů dvakrát je čtyři sta kilometrů, pokud bych to rozplánoval na deset let, tak z toho vychází, že musím opravovat nějakých čtyřicet kilometrů ročně, což je strašlivá délka. Znamená to zřejmě rozdělit to na nějaké dva úseky zhruba po těch dvaceti kilometrech, které by se prostě ročně rekonstruovaly.

Eva KÉZROVÁ:
Opravy silnic jsou každopádně nutností a k tomu, aby probíhaly bez problémů, můžeme přispět i my řidiči.

Otakar VACÍN, Ředitelství silnic a dálnic ČR:
Samozřejmě, že tam záleží hodně na takovém tom zipovitém zařazování do pruhů, aby ti řidiči se zařazovali pokud možno rychle, aby pokud možno si teda neprohlíželi stavbu a nekoukali, když to řeknu, prostě někam jinam, protože často dochází z těchto důvodů k nehodám a pokud ta nehoda je v nějakém tom omezeném prostoru těch uzavírek, tak je to vždycky teda problém, protože to stojí všechno, takže nezbývá nic jiného, než toto vydržet a prostě přizpůsobit se tomu stavu, no.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: evk
Spustit audio

Více z pořadu