Oslnivá dáma z Kristiána se smála, jako když se sype fůra uhlí. Nataša Gollová se narodila před 110 lety
Jednou prostá komická uličnice, jindy oslnivá plavovlasá milovnice. Tak si pamatujeme herečku Natašu Gollovou, o které se vedle Adiny Mandlové nebo Lídy Baarové často mluví o jako hvězdě. Skromná Nataša se za ni ale nikdy nepovažovala. Narodila se v Brně přesně před 110 lety.
„Jak máte ráda mikrofon, slečno Gollová?“
„Strašně nerada. Ale dnešní rozhovor snad nebude dlouho trvat,“ ujišťovala se Nataša Gollová u reportéra na Filmových žních ve Zlíně v roce 1941.
K filmu poprvé přičichla už jako dvacetiletá. Ve filmu Martina Friče Kantor Ideál sice hrála jen malou roličku, byl to ale právě známý režisér, který ji začal posléze obsazovat do hlavních rolí. Často ve dvojici s Oldřichem Novým. Kromě Evy, která tropila hlouposti, stála Novému ve filmech po boku i jako manželka.
Filmoví diváci si nejspíš pamatují její proměnu ve filmu Kristián z puntičkářské manželky v oslnivou dámu. Co ale z titulků vyčíst nemohli, byla změna jejího jména. Nataša se narodila jako Hodáčová, dcera politika Františka Xavera Hodáče, který jí celý život vykal, zatímco ona jemu tykala. Než si zahrála v prvním filmu, přijala jméno svého dědečka, váženého historika Jaroslava Golla.
Čtěte také
Zákaz činnosti a návrat
Nataša byla všestranně nadaná, hovořila čtyřmi světovými jazyky a mnohem více příležitostí než ve filmu získala na divadle. Ve Vinohradském divadle hrála až do roku 1944, s koncem války však přišel zákaz pro film i divadelní prkna. Před kamery se vrátila v roce 1951 díky Janu Werichovi.
Po smrti svého manžela začala holdovat alkoholu, sama zemřela v roce 1988 v pražském domově důchodců. Ani v posledních letech života ale neztrácela veselou mysl a nepřestala se smát. Svůj nakažlivý smích ráda komentovala větou: „Já se směju, jako když vysypou fůru uhlí.“
Související
-
Herectví je způsob, jak schovat sebe sama nebo si zkusit něco, čeho se bojím, říká Magdalena Borová
Magdalena Borová má Českého lva za Marii ve filmu Krajina ve stínu. Teď ale chystá vlastní projekt – inscenaci podle knížky Anny Bolavé Do tmy. Čím ji oslovila?
-
Filmaři rádi točí filmy o osobnostech, ale chtějí se na ně dívat nově, vysvětluje publicista Sladký
U životopisných filmů je důležitá svoboda vyprávět příběh, vysvětluje filmový kritik a publicista Pavel Sladký.
-
Herečka Kronerová o filmu Muž se zaječíma ušima: Je to metafora toho, že nevnímáme pocity druhých
„Dnešní doba je příliš individualistická, jsme zahledění do sebe, hovoříme o svých pocitech, ale co cítí ten druhý, to nás nezajímá,“ říká herečka Zuzana Kronerová.