Osvobození od rozhlasového poplatku

3. červenec 2025

To, jestli někdo vysílání Českého rozhlasu sleduje, nebo nesleduje, nemá na placení poplatku vliv.

Dobrý den, pane ombudsmane,

obtěžují mě dva problémy uvařené v Českém rozhlasu.

  1. Žádost o osvobození od rozhlasového poplatku

Především nechápu, proč mám platit rozhlasový poplatek, když rozhlasové vysílání vůbec neposlouchám, resp. jen někdy je musím trpně snášet ve veřejných prostorách. Vlastním jen mobil a internet, ale pokud tam jsou weby či aplikace Českého rozhlasu, snad se dá poznat, zda je používám či ne? Proč mám platit za produkty, o které v žádném případě nemám zájem a podporovat je rozhodně nechci? Navíc jsem v invalidním důchodu, téměř 1/3 příjmů vydám za nájem a elektřinu a životní náklady stále stoupají. Po stokorunách si odkládám do "prasátka" (abych měla na zaplacení doplatku či nový spotřebič). Zjistěte si mou situaci a jistě uznáte, že zbytečně nežádám o osvobození od placení rozhlasového poplatku.

  1. Neobdržela jsem variabilní symbol, proto neplatím

V souvislosti s vymáhaným rozhlasovým poplatkem jsem se dostala do této poněkud tristní situace: o nutnosti platit jsem se dozvěděla asi 14. 5. 2025. Po důkladném zvážení jsem se rozhodla, že se i já na začátku přihlásím a začnu platit, než podniknu další kroky (protože po maminčině smrti jsem měla jiné starosti).

Přes svou datovou schránku jsem tedy s velkým sebezapřením podala přihlášku k rozhlasovému poplatku, a když mi nepřišel očekávaný variabilní symbol či jiný údaj k platbě, upozornila jsem na to 29. 5. 2025 Český rozhlas znovu. Přišla mi však 12. 6. automatická odpověď (sms) totoho znění:

„Dobrý den, potvrzujeme přijetí Vašeho e-mailu. Vzhledem ke zvýšenému počtu e-mailové korespondence se předpokládaná doba zpracování Vašeho požadavku může prodloužit. Pokud jste obdrželi potvrzovací e-mail, vyčkejte prosím na odpověď, jste v pořadí. Opakovaným zasíláním Vašeho požadavku se prodlužuje doba jeho zpracování. Děkujeme za pochopení. S pozdravem Český rozhlas.“

Protože od toho dne jsem žádnou poštu neobdržela ani variabilní symbol k zaplacení poplatku mi nebyl sdělen, peníze jsem samozřejmě nikde neposílala. A doufám, že někoho nenapadne dát mi pokutu.

Znovu opakuji: Žádám o osvobození od placení rozhlasového poplatku. Jednak na to nemám peníze a pak mi opravdu připadá tristní uhánět někoho, aby mě přijal mezi své plátce, když o jeho produkt nemám vůbec žádný zájem.

D. Š.

__________________________________________________________________

Vážená paní,

děkuji Vám za dopis. Dovolím si reagovat na oba body, které zmiňujete.

Váš dopis jsem konzultoval s vedoucí Oddělení evidence rozhlasových poplatků, která mi sdělila Váš variabilní symbol. Informovala mne rovněž, že Vám na základě Vaší přihlášky odeslala do datové schránky potvrzení o přihlášení i s platebními údaji. Věřím, že nyní je tato věc vyřízena.

Co se týče Vaší žádosti o osvobození od rozhlasového poplatku, zde považuji za nutné zdůraznit, že to není Český rozhlas, kdo určuje výši rozhlasových poplatků a způsob jejich placení. Tyto věci stanoví zákon a zákony píší a přijímají poslanci a senátoři. Český rozhlas je povinen respektovat zákony tak jako kdokoli jiný. Včetně toho, že musí vést agendu poplatníků, což jej zatěžuje finančně i personálně. Zákon stanoví, že na osvobození má nárok osoba s měsíčními příjmy nižšími než 2,15násobek životního minima, což momentálně znamená částku 10 449 Kč. Pokud je Váš celkový měsíční příjem menší než tato částka, máte na osvobození od rozhlasového poplatku nárok. Je třeba to doložit, zpravidla takové potvrzení vystavují pracovníci sociálních služeb.

Pokud máte měsíční příjem vyšší, je mi líto, ale povinnost platit rozhlasový poplatek se na Vás vztahuje. Uvádíte, že vlastníte mobil a internet, a právě to je podle novely zákona důvod k placení rozhlasového poplatku. Poslanci totiž nově dali na stejnou úroveň vlastnictví klasického rozhlasového přijímače s jakýmkoli přístrojem, který může přijímat rozhlasové vysílání, a to mobil nebo počítač připojený na internet splňuje. Proto se tato povinnost nově týká i těch, kdo dosud rozhlasové poplatky neplatili. To, jestli někdo vysílání Českého rozhlasu sleduje, nebo nesleduje, nemá na placení poplatku vliv. Jen na okraj zmíním, že mnoho lidí dnes třeba neposlouchá Český rozhlas tak, že by si ho přes den pustili, ale stahují si do mobilů a počítačů jeho četby, hry, rozhovory, dokumenty a poslouchají je tehdy, když mají čas a náladu. Každý měsíc si takto lidé stáhnou víc než deset milionů pořadů Českého rozhlasu.

Pokusil jsem se vysvětlit Vám, jak se věci mají. Budu rád, když mou odpověď přijmete s pochopením.

Přeji Vám klidný víkend a srdečně Vás zdravím.

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio