Papež snímá ve své knize z Židů vinu za smrt Ježíše Krista
Židé za ukřižování Ježíše nenesou žádnou kolektivní vinu. To bylo prohlášeno už na druhém vatikánském koncilu v dokumentu s názvem Nostra Aetate z roku 1965. Teď to znovu potvrdil papež.
Papež Benedikt XVI. píše trilogii, která se jmenuje Ježíš Nazaretský. První díl popisuje Ježíšova raná léta a dospívání, druhý díl se zabývá posledními hodinami jeho života, třetí díl teprve vzniká. Druhý díl vyjde až 10. března, některé úryvky už ale byly zveřejněny.
„Hlavní závěr je to, že Židé jako celek, tím méně jejich potomci, nenesou vinu za ukřižování Ježíše Krista. Vinu nesou pouze jedinci,“ říká zahraničněpolitický analytik Českého rozhlasu Milan Slezák a pokračuje:
„Papež říká, že Ježíšova krev nevolá po pomstě a po trestu, ale že přináší usmíření. Není prolita proti někomu, ale byla prolita pro mnohé a pro nás pro všechny.“
Slezáka zaujala i papežova slova o Jidášovi: „Co se týká Jidáše, podle papeže bylo jeho druhou tragédií po zradě to, že už nedokáže uvěřit v odpuštění. Jeho zármutek se mění v zoufalství, vidí jen sám sebe a svoji temnotu. Už nevidí Ježíšovo světlo, které dokáže ozářit a prosvítit temnotu. Taková empatická až slitovná slova o muži, kterého proklínají věky a který je v nejhlubším kruhu Dantova pekla, jen tak někdo neřekne.“
„Jde o historické souvislosti. Vždyť slova ‚jeho krev na nás a naše děti‘ z evangelia sv. Matouše byla ve středověku zneužívána jako záminka k pogromům. Nyní se papežovými slovy církev s touto etapou loučí,“ dodává Slezák.