Pařížská stávka řidičů zastavila celé město. Jaké je jezdit pro Uber?

30. prosinec 2016

O své zkušenosti s povoláním řidiče se pro web Rue 89 rozhovořil řidič jménem Pierre. Stejně jako mnoho jeho kolegů si za poslední tři roky prošel různými momenty. Od pocitu opojení až po pocit zmaru. Minulý týden ho tento pocit přivedl až mezi stávkující do pařížských ulic.

Předvánoční stávka řidičů digitální platformy Uber zaměstnává v Paříži nejenom média, dotýká se téměř všech obyvatel města. Její příčinou je nespokojenost řidičů s klesajícím ohodnocením. Zatímco na konci roku 2015 si řidiči mohli za jednu jízdu účtovat minimálně 8 eur, dnes už smějí dostat pouze 6. Naopak provize, která z každé jízdy připadá Uberu, se z 20 % posunula na 25 %. Napjatá situace se zatím nijak nevyřešila, protestující pouze do „začátku ledna“ stávku přerušili.

Z Pierrova příběhu plyne jedno poučení: doby, kdy jste si povoláním řidiče přišli na pohádkové bohatství, jsou – alespoň ve Francii – dávno pryč. Čtyřicetiletý Pierre opustil zkraje roku 2014 stálé zaměstnání a začal pracovat jako živnostník pro digitální platformu Le Cab. Pracoval sice dvanáct hodin denně šest dní v týdnu, ale v únoru 2014 si tak vydělal 3 331 eur čistého měsíčně, tedy v přepočtu asi 90 000 Kč. Sdílené cestování tehdy zažívalo ohromný boom.

Na podzim 2014 přešel Pierre k Uberu. Zlákala ho garantovaná nabídka výdělku 8 000 eur za měsíc. Poptávka po službách nové společnosti byla tenkrát enormní. „V práci jsme se nezastavili,“ přiznává s odstupem. Po třech měsících Pierre spolupráci s Uberem ukončil. „Systém hodnocení Uberu vás vydává zákazníkům napospas. Neustále nad vámi visí Damoklův meč. Raději jsem odešel dřív, než mě k tomu donutili,“ vysvětluje.

03771819.jpeg

Vrátil se pracovat pro platformu Le Cab. Ta už ale v té době po svých řidičích požadovala, aby jezdili v autech stejné značky. Pierre si takové auto musel od platformy pronajmout, což znamenalo platit každý týden mezi 50 a 400 eury. Za maximální částku si Pierre auto pronajímal v případě, že za týden udělal 40 jízd. Pokud chtěl mít pronájem nejlevnější, znamenalo to vykázat 71 jízd týdně. Takto nastavený systém ho logicky tlačil pracovat co nejvíce pro Le Cab, aby za pronájem auta platil co nejméně.

I přesto Pierre v té době souběžně pracoval i pro jiné digitální platformy. Na podzim 2015 ovšem snížily řidičům ohodnocení veškeré platformy současně. Pierra tato situace vyhnala v prosinci 2015 poprvé do ulic. Protesty sice vedly k tarifnímu navýšení ranních a večerních služeb, ohodnocení za noční služby ale zůstalo beze změny.

03771820.jpeg

Aby si Pierre udržel příjem, musel začít pracovat více a potýkat se s větší konkurencí. To vše mělo za následek, že jednou s krátkými přestávkami pracoval i 37 hodin v kuse – a nikomu to prý nevadilo. Le Cab s Pierrem ukončili spolupráci letos v květnu. Stalo se tak krátce poté, co pro jednu rozhlasovou stanici řekl, že platforma řidiče v podstatě skrytě zaměstnává.

Dnes Pierre pracuje pro jinou francouzskou digitální platformu a tváří se vcelku spokojeně. Vydělává sice méně – zhruba 2 000 eur (tedy asi 54 000 Kč) měsíčně, zároveň ale odvádí menší objem práce, přibližně 8 až 10 jízd denně.

„Mám pocit, že jsem za poslední tři roky zestárl o deset let,“ přiznává Pierre. Za zaměstnanecký poměr by svoji nynější práci ovšem neměnil. Přináší mu sice hodně stresu, ale dává mu větší pocit volnosti. Na příští rok ostatně plánuje, že si založí svou vlastní digitální platformu. Jak říká, „taxi aplikace by měli spravovat lidé, kteří povolání rozumějí a budou si řidičů vážit.“

autor: Tomáš Dufka
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka