Poslechněte si Hru na uši. Loňského vítěze oceněného také prestižní cenou Karl Sczuka Preis

31. leden 2020

Zvukově-hudební meditace, při které se doporučuje nechat uši otevřené. To je kompozice Jiřího Adámka Hra na uši, která si v loňském roce odnesla nejenom první místo na Prix Bohemia Radio, ale také významné ocenění na prestižní soutěži Karl Sczuka Preis.

Pro textově-zvukovou kompozici Hra na uši se autor a režisér Jiří Adámek inspiroval písemnostmi z archivu brněnského kunsthistorika, teoretika, výtvarníka a básníka Jiřího Valocha. V krátkých, fragmentárních literárně-výtvarných útvarech nahlíží Jiří Valoch z nejrůznějších hledisek na fenomén slova. Výsledkem je Hra na uši, ve které místo postav hrají hlavní roli slova, věty a tvrzení, a při níž místo děje sledujeme jejich řetězení, rozvíjení nebo vzájemné popírání.

V dnešním stále komplikovanějším světě si svoje fungování zjednodušujeme a spoustu věcí děláme automaticky. I poslech rozhlasu mívá často podobu zautomatizovaného rituálu. V pravidelných časech a k určitým činnostem automaticky zapínáme rozhlasový přijímač a ještě než se ozvou první slova nebo tóny, už předjímáme, co uslyšíme. Ale najdou se tvůrci, kteří rádi prověřují zavedené jistoty. Kteří se nerozpakují vyzkoušet, co se stane, když se všeobecně dodržovaná pravidla přenastaví nebo poruší.

Nejprestižnější ocenění v oblasti rozhlasové tvorby

Textově-zvuková kompozice Hra na uši byla oceněna porotou soutěže Karl Sczuka Preis 2019 v čele s bývalou ministryní kultury Christinou Weiss. Cena Karla Sczuky je považovaná za nejprestižnější ocenění v oblasti rozhlasové tvorby využívající prvky radioartu, rozhlasového dramatu a různých zvukových a hudebních struktur v akusmatické kompozici. Hra na uši obsadila také první místo v kategorii Drama na festivalu Prix Bohemia Radio.

Je možné vystavět rozhlasové dílo na jeho sebedefinici? Co může vzniknout? A jak na to zareaguje posluchač? Poslechněte si Hru na uši a zjistěte to.

autor: nwe
Spustit audio