Postavme hráz slunci

4. červenec 2006

Vy, kdo máte klimatizaci si jistě v horkých dnech libujete, jak dobře jste udělali, že jste si pořídili auto právě s touto vymožeností. Vy, kteří jezdíte bez ní, možná přemýšlíte, jak teplotu v autě co nejvíc snížit. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že docela fungují zatmavená skla.

Pokud se pro ně rozhodnete, máte v zásadě dvě možnosti. Buď na skla nechat nalepit fólie nebo nanést vrstvu kovovou, tzn. je "pokovit". Ať tak nebo onak, musíte respektovat pravidla.

"Sledována jsou boční skla u řidiče a čelní sklo. Čelní sklo smí mít nejvyšší přípustné ztmavení takové, že průchod světla není menší než 75 %, u bočních skel je to pak 70 %. A protože tato hodnota není běžnými prostředky měřitelná, tak úpravci skel jsou povinni garantovat, že po úpravě sklo není ztmaveno více než je stanoveno," upozorňuje Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.

Pokud předpisy respektovat nebudete, riskujete pokutu do 2 000 korun na místě. Říkáte si, jak asi policista určí propustnost skla?

"Základní požadavek je aby z venčí byl vidět řidič, jeho gestikulace, protože to je základní podmínka bezpečnosti provozu i komunikace mezi řidiči."

Když Vás nebude zvenčí vidět, budete mít problém i na technické kontrole. Teď se pojďme podívat podrobněji na jednotlivé metody ztmavení.

"Autofólie mají výhodu v tom, že se dají namontovat bez rozebírání vozu a dá se kdykoliv doplnit stejná řada fólií, jakou už jste použili," konstatuje Martin Miler z Autofólií Praha.

Zastánci pokovení budou ale říkat, že fólií okno nikdy potáhnete až na jeho úplný kraj. Mimochodem, právě podle tohoto poznáte dobrou dílnu. Celé to totiž stojí a padá se šikovností toho, kdo fólii lepí. Proto byste při výběru měli hodně dát na reference. Když to náhodou neuděláte existuje ještě cesta zpátky.

"Když se to zákazníkovi nelíbí, dá se fólie sundat nebo vyměnit za jinou tmavost či fólii s jiným tepelným parametrem. Dá se to namontovat ve dvou lidech zhruba za hodinu a půl."

Celé auto pak vyjde zhruba na 5000 korun. Podle odborníků je dobré čas od času očistit sametky kolem oken tak, aby nečistoty, které se v nich zachytnou, neškrábaly folie. Pokovení skel je o něco dražší, auto o velikosti octavie přijde zhruba na 8 000 korun.

"Na vnitřní plochu oken je nanesena kovová vrstva, která se chová jako další izolační vrstva. Tím, že je to kov je to lesklé a odráží slunce. Podle provozních zkoušek, které se dělaly, je rozdíl na sluníčku po dvou hodinách 10 °C ve prospěch pokovených oken. Jinými slovy, interiér se tak rychle nevyhřeje. Navíc máme vysokou ochranu proti UV záření, což znamená, že nebolí hlava, netrpí plasty. Za deště se okna plně obsazeného auta rychle zapotí, ale kov vede rychleji teplo a po zatopení, tak dochází k rychlejšímu odmlžení," říká Zdeněk Jebavý z firmy Nord-Trading.

Jestliže nepovedená fólie se dají strhnout, po pokovením, která vám udělá amatér, Vám zůstanou jen oči pro pláč. V šanc totiž dáváte interiér auta.

"Rizika poznáte, až když si přijdete pro výsledek, protože sundat okna je technologicky náročné. Chce to čas a nedá se to uspěchat. Výsledkem musí být jen jedna změna, a to tmavá okna."

Jestli si myslíte, že ztmavení skel touto metodou je vhodné tak pro ojeté astry, golfy nebo favority, jejichž interiéry už často nemají co ztratit, tak se mýlíte.

"Setkal jsem se s tím, že jsem dělal něco, o čem autorizovaný servis řekl, že to nejde. Dělali jsme Porsche Carrera, Mitsubishi GT 3000 a nebo třeba i Chevrolet Corvette."

Spustit audio