Praskla brzy?

23. květen 2006

Žárovka je stejně jako třeba bota, mixér nebo mobilní telefon spotřební zboží, a tak tu platí občanský zákoník a jeho paragrafy o reklamacích a dvouleté záruční době.

"Jedna věc je záruční doba a druhá životnost výrobku. Pokud si koupím svíčku nebo baterii, pak asi neočekávám, že, když ji zapálím nebo rozsvítím, bude svítit 2 roky. I přes dvouletou záruku se nebudu divit, že svíčka dohoří a baterka se vybije. Stejné je to u žárovek. Mají svoji životnost, která je u nich zpravidla deklarována na obalu. Žárovky be měla v době záruky po tuto dobu zaručeně svítit. V totmo případě tedy bude potřeba zjistit, zda žárovka překonala svoji životnost nebo ne," vysvětluje právník Tomáš Pelikán z advokátní kanceláře Pelikán-Krofta-Kohoutek a jedním dechem popisuje, jak velkou máme my spotřebitelé výhodu. "Pokud se takováto věc stane během 6 měsíců od zakoupení žárovky, pak je na prodávajícím, aby prokázal, že žárovka si odsvítila svoji životnost. POkud to neprokáže, pak ji bude muset vyměnit, protože se na ni bude hledět tak, jako, že nesvítila od počátku."

Co se ovšem stane, když ale žárovka praskne po 6 měsících a 1 dni? Budeme to naopak my, kupující, kteří budeme muset prokázat, že žárovka nenasvítila tolik, kolik je její udávaná životnost.

"V některých případech se to dá poměrně snadno prokázat. Pokud má auto ujeto za tu dobu 2 OOO kilometrů, pak je asi jasné, že i kdyby jezdilo krokem, tak nemohlo jezdit déle než poměrně krátký časový úsek. Málkdo pak asi bude předpokládat, že auto stálo a svítilo. V takovém případě budeme zjišťovat jaká je životnost žárovky a měla-li být větší než doba, kterou žárovka vydržela, pak je nepochybné, že bude prodávající povinnen žárovku vyměnit."

Jediná rada je tedy: kupovat žárovky od renomovaných výrobců, kteří jasně deklarují i jejich životnost. A také platí ono obvyklé, že při případné reklamaci je potřeba paragon.

I když u prodejců dobrých žárovek to prý ani není tak nutné, protože podle Kamila Vorla ze společnosti ElanCar se reklamace u kvalitních žárovek vyskytují minimálně. "Procento reklamací je neměřitelné. Při prodeji miliónů žárovek se nm jich vrátí necelých sto. U bezejmenných žárovek je ale procento reklamací, myslím si,až okolo 50 až 70 %, což je potřeba mít na paměti především u nových aut, u nichž výměna žárovky obnáší leckdy rozebrání půlky motorového prostoru. Sice ušetříme 100 korun, ale pak zaplatíme v servisu 500 korun za její výměnu."

Spustit audio