Pravidla pro vysílání volebních spotů v Českém rozhlase ve volební kampani do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2025
Český rozhlas poskytne v souladu se zákonem prostor pro vysílání volebních spotů všem kandidujícím politickým stranám, hnutím a koalicím do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2025.
Český rozhlas je v souladu se zákonem č. 247/1995 Sb., o volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, povinen v době od středy 17. září do středy 1. října 2025 do 14:00 h. bezplatně poskytnout všem kandidujícím politickým stranám, politickým hnutím a koalicím, jejichž kandidátní listiny byly zaregistrovány, celkem 14 hodin vysílacího času.
Český rozhlas bude volební spoty vysílat v uvedeném období na svých celoplošných stanicích Český rozhlas Radiožurnál, Český rozhlas Dvojka a Český rozhlas Plus a v síti regionálních stanic.
Kompletní informace o předvolebním vysílání Českého rozhlasu naleznete na stránkách informace.rozhlas.cz/volby2025.
Vysílání spotů kandidujících stran
Spoty budou vysílány:
- na stanici Český rozhlas Radiožurnál denně od 17. září do 30. září 2025 v době od 22:45,
- na stanici Český rozhlas Dvojka denně od 17. září do 30. září 2025 v době od 23:30, o víkendu 20. - 21. září navíc v době od 23:45,
- na stanici Český rozhlas Plus denně od 17. září do 1. října 2025 v době od 21:45, o víkendu 20. - 21. září navíc v době od 21:30,
- na regionálních stanicích denně od 17. září do 1. října 2025 v době od 19:30.
Začátky vysílání jednotlivých volebních bloků se mohou z technických důvodů a z důvodů skutečného počtu kandidujících subjektů mírně lišit od uvedených časů.
Stopáž volebních spotů
Stopáž všech volebních spotů bude maximálně 60 sekund. Bude-li stopáž spotu kratší než 60 sekund, bude čas ve vysílání doplněn hudbou. V případě, že bude dodán spot delší než 60 sekund, bude příslušný kandidující subjekt Českým rozhlasem o této skutečnosti vyrozuměn a požádán o přepracování spotu.
Každý kandidující subjekt může dodat jednu verzi volebního spotu nejpozději v níže stanoveném termínu.
Ve vysílání budou volební spoty umístěny mimo komerční reklamní bloky. Všechny vysílané volební bloky budou odděleny výraznou znělkou označující volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a upozorněním, že za obsah spotů a jejich technickou kvalitu odpovídají kandidující subjekty.
Mediaplány
Český rozhlas rozdělí kandidujícím subjektům uvedený vysílací čas rovným dílem tak, že vytvoří matici s rozložením všech volebních spotů v průběhu celé kampaně. Tím vznikne série mediaplánů v počtu odpovídajícím počtu kandidujících subjektů. Všechny tyto mediaplány budou vyvážené tak, aby žádný z kandidujících subjektů nebyl zvýhodněn ani poškozen.
Dne 20. srpna 2025 od 10:00 h se uskuteční v budově Českého rozhlasu (Galerie Vinohradská 12) rozlosování, které přidělí jednotlivé vygenerované mediaplány jednotlivým kandidujícím subjektům. Losování provede nezávislá osoba za přítomnosti notáře a médií. Po rozlosování obdrží každý kandidující subjekt svůj konkrétní mediaplán, který obsahuje přehled vysílání volebních spotů daného kandidujícího subjektu.
Kontaktní osoba za Český rozhlas:
Foglarová Zuzana, PhDr., manažerka komunikace
22 155 linka 1324, 602 651 579, E-mail: zuzana.foglarova@rozhlas.cz
Odevzdávání spotů
Volební spoty určené k vysílání zašle oprávněný zástupce každého kandidujícího subjektu ze své oficiální datové schránky do datové schránky Českého rozhlasu rnaadje nejpozději do 9. září.
Technické parametry pro spoty jsou formát *.WAV (48kHz 16Bit stereo) případně *.MP3 (datový tok min. 256 kBit/s).
K volebnímu spotu je oprávněná osoba za kandidující subjekt povinna zároveň zaslat datovou schránkou Českému rozhlasu vyplněný Předávací protokol k volebním spotům, který obsahuje název, adresu a telefon kandidujícího subjektu, název volebního spotu, jméno výrobce volebního spotu, celkovou délku volebního spotu, a prohlášení o vypořádání autorských a souvisejících práv spotu. Musí být potvrzený a podepsaný statutárním orgánem kandidujícího subjektu dle způsobu jednání uvedeného v Rejstříku politických stran a politických hnutí vedeném Ministerstvem vnitra a předávajícím. Předávací formulář obsahuje i Doklad o vypořádání autorských práv a o hudbě použité ve volebním spotu, (formulář Předávacího protokolu je přiložen). Bez tohoto dokumentu nebude spot přijat.
Politické strany nesou plnou odpovědnost za obsah volebních spotů a za jejich technickou kvalitu. Obsah volebních spotů musí být v souladu s platnými zákony České republiky a spot musí obsahovat informace o zadavateli a zpracovateli.
V případě, že spot nebude odpovídat těmto pravidlům nebo nebude v souladu s platnými zákony České republiky, bude příslušný kandidující subjekt Českým rozhlasem o této skutečnosti vyrozuměn a požádán o přepracování spotu a dodání nezávadného spotu, přičemž nejzazší možná lhůta pro zaslání přepracovaného spotu je 48 hodin před termínem prvního vysílání spotu.
Pokud kterýkoli z kandidujících subjektů nezašle Českému rozhlasu spot podle výše uvedených pravidel, nahradí Český rozhlas tento spot v čase určeném maticí pro rozložení volebních spotů hudbou a větou, že daný kandidující subjekt svůj volební spot ve stanoveném termínu Českému rozhlasu nedodal.