Předžalobní výzva k zaplacení přirážky
Český rozhlas musí respektovat zákon o rozhlasových a televizních poplatcích. Na některé případy by se hodila novela tohoto zákona, avšak ČRo nemá zákonodárnou inciativu.
Dobrý den, pane Pokorný.
Obracím se na Vás, coby na ombudsmana Českého rozhlasu, s prosbou o pomoc.
Naše malá firma obdržela od Českého rozhlasu "Předžalobní upomínku-výzvu k zaplacení přirážky 5000 Kč. Také nám dnes sdělují, že jsme byli automaticky přihlášení k placení rozhlasových poplatků od 31. 8. 2019. A to vše na základě toho, že jsme opomněli zaslat písemné čestné prohlášení, že nevlastníme žádný rozhlasový přijímač.
V době dnešního stresu a řešení velmi vážných důvodů jsme opomněli. Ani nás nikdo neupozornil, že nás přihlašuje jako držitele rozhlasového přijímače k 31. 8. 2019. Vždyť jsme nespáchali nic úmyslného, jednalo se pouze o opomenutí. Nejsme zločinci.:((((( Takový tvrdý zákon bez možnosti se hájit je hodně smutný.
Prosím o posouzení naší záležitosti.
S přáním hezkého dne,
I. K.
_____________________________________________________________________
Vážená paní,
na základě Vašeho dopisu ze dne 30. 1. 2020 jsem prověřil veškeré dokumenty související s Vaším případem a věc jsem konzultoval na schůzce s příslušnými pracovníky Oddělení evidence rozhlasových poplatků. Dovolte, abych Vám sdělil svůj závěr týkající se Vašeho požadavku na anulování přirážky 5000 Kč.
Český rozhlas kontaktoval Vaši firmu v rámci pravidelného oslovování potenciálních plátců rozhlasového poplatku. Poskytl Vám na výběr ze dvou možností - buď vyplnit Čestné prohlášení, že nesplňujete zákonné podmínky pro placení rozhlasového poplatku, nebo vyplnit přihlášku k placení rozhlasového poplatku. Protože Vaše firma nereagovala ve lhůtě 30 dnů, byl Český rozhlas nucen přikročit k udělení přirážky 5000 Kč. Vyplývá to z § 9 zákona č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích.
Musím konstatovat, že Český rozhlas v daném případě nemohl volit jiný postup. Je povinen počínat si s péčí řádného hospodáře a jiný postup (v zásadě by šlo o akceptování nečinnosti Vaší společnosti) by mohl pro tuto veřejnoprávní instituci zdrojem problémů. Mohu Vás ujistit, že jsem vyčerpal veškeré možnosti, které přicházejí v úvahu. Bohužel musím konstatovat, že v daném případě nelze použít institut zmírnění tvrdosti zákona.
Chápu Vaši argumentaci, na druhé straně rozumím tomu, že Český rozhlas musí respektovat zákon o rozhlasových a televizních poplatcích. Na případy, jako je Váš, by se hodila novela tohoto zákona, avšak ani já, ani veřejnoprávní Český rozhlas nemáme zákonodárnou inciativu. Můžeme na to nahlížet i jako na spor práva a morálního hlediska. Je mi líto, že to morální hledisko nemohu v současné legislativní úpravě zohlednit a docílit prominutí přirážky.
Mrzí mne, že pro Vás nemám lepší zprávu. Jediné, co Vám mohu doporučit pro snazší vyřešení problému, je domluva na splátkovém kalendáři.
S pozdravem a s díky za pochopení
PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu