Přezouvání na zimní pneu: Řada servisů hlásí obsazené kapacity

31. říjen 2021 17:14

Zimní pneu jsou povinné podle počasí od 1. listopadu do konce března. Pro koho jsou vhodné celoroční gumy? Na co dát pozor při svépomocném přezouvání?

Od 1. listopadu do konce března by řidiči měli mít auta přezutá na zimní pneumatiky. Ze zákona jsou povinné vždy, když je na silnicích sníh, námraza či led, anebo když lze tyto podmínky předpokládat.

Čtěte také

Pokuta až dva a půl tisíce

U osobních aut je povinná minimální hloubka vzorku 4 milimetry. U vozidel nad 3,5 tuny pak 6 milimetrů. Jinak hrozí řidičům pokuta.

"Za nesprávně použití zimních pneumatik může řidičům hrozit pokuta v příkazním řízení na místě do výše 2.000 Kč a u správního orgánu až 2.500 Kč," podotýká mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová

Nevyhovující nebo letní gumy mají v zimě horší přilnavost a tím se zvyšuje riziko dopravní nehody. "I při pouhé padesátikilometrové rychlosti má letní pneumatika o 8 metrů delší brzdnou dráhu," upozorňuje šéf BESIPu Tomáš Neřold.

V úsecích označených modrou kulatou značka s piktogramem auta a sněhové vločky jsou zimní pneumatiky povinné bez ohledu na počasí.

Čtěte také

Servisy mají plno

Reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček navštívil jeden z pneuservisů, a to v Praze v Horních Počernicích. Denně tam zvládnou přezout až 80 vozidel. Termíny mají obsazené na následující dva týdny.

Podle tamních automechaniků převažují zákazníci, kteří na svých vozech mění letní a zimní pneu. Někteří využívají i takzvané celoroční gumy. Podle manažera tohoto servisu Martina Volka ale taková pneumatika nikdy nezastoupí tu zimní stoprocentně.

Celoroční pneu?

"Celoroční pneumatika je vždy kompromis. V létě bude vždycky lepší letní pneumatika a v zimě ta zimní. Ale pro určitou skupinu zákazníků, kteří najedou pět až sedm tisíc kilometrů za rok, tak pro ně je to určitě varianta," vysvětluje Volek a při koupi v takovém případě doporučuje vybírat z nabídky prémiových značek, u nichž by měl být garantovaný kvalitní materiál.

Čtěte také

Pozor na pozici, vyvážení a huštění

Při svépomocném přezouvání se doporučuje vracet pneu, případně celá kola vždy na stejné místo na automobilu. Důležité je samozřejmě správné huštění. A podceňovat by se podle odborníků nemělo ani vyvážení kol.

"Typickým projevem špatné vyváženosti kola je od určité rychlosti někde mezi 90 a 110 kilometry za hodinu chvění a pohyby volantu," podotýká Martin Volek.

Nové štítky

Od letošního května musí být nově vyrobené pneumatiky označené novým štítkem. Je na něm informace mj. o hlučnosti gumy, o spotřebě. Důležitý piktogram je o záběru zimní pneumatiky na sněhu, který je vyvedený v levé části štítku.

Vhodné je podle oslovených prodejců také sledovat nezávislé testy pneumatik.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio