Připomínky k moderátorům na Dvojce a hudební dramaturgii

11. červen 2020

Smyslem hudební dramaturgie celoplošných stanic je připravit takový playlist, který má působit jako co nejméně rušivé pozadí pro hodnotný obsah mluveného slova.

Vážený pane doktore,

měl bych opět drobné připomínky k hudebnímu programu regionálních studií.

Vysílání Dvojky jsem (až na drobné výjimky) opustil. Nevyhovuje mi sebestředné moderování Dalibora Gondíka, nelíbí se mi styl moderování pořadu Dva na Dvojce. Ač jsem si pana Holoubka považoval jako špičkového moderátora, ve dvojici s paní Volemanovou to získalo pachuť soukromých rádií... Chi chi, cha cha, cho cho... Pan Vaňura se nebejde beze slova "holt", to tak tahá za uši... Holt musíme být doma apod... Tak občas se najde výborná Četba na pokračování... Nebo některý pořad o víkendu.

Samostatnou kapitolou je Facebook Dvojky. Tam se jen valí informace, ale posluchčům nikdo neodpovídá na dotazy... To je trochu zarážející. Ač paní Kateřina Dvořáková evidentně sleduje, co se na Facebooku Dvojky děje, není schopna ovlivnit, aby tato sociální síť fungovala obousměrně. 

Takže jsem většinově odkázán na ČRo Sever. Ač má hudební program výrazně pestřejší, než Dvojka (podobně, jako dříve bývala Dvojka), přeci jen se potýká s podobnými nešvary. Většinově hraje od českých zpěváků hity ze 70. a 80. let i když jsou činní až do současnosti. Nejvíce tuto skutečnost pozoruji v současné době u Věry Martinové. Ta před 2 měsíci vydala velmi povedené novinkové album, ale hudební selektor v jejím případě se zasekl v 80. letech minulého století. A tak slýcháme pár hitů jako Až na vrcholky hor, Dala jsem lásku řekám a Toulavý džíny... Já vím, máte své "průzkumy", ale to by posluchače fakt zabilo, kdyby se do těch provařených a ohraných hitů opatrně naředilo i něco novějšího nebo i nového od jejich oblíbenců z let minulých?

Vážený pane doktore, asi bych Vás tímto neobtěžoval, ale v kontaktech ČRo není k nalezení osoba, která je odpovědná za hudební program regionálních studií. Proto tedy opět píšu Vám...

Někdy mi přijde, že Vy si to přečtete, napíšete odpověď, ale Český rozhlas si dál jede v tom svém... Někdy mi přijde, že posluchači s názorem jsou Českému rozhlasu na obtíž... Ale Český rozhlas opravdu není soukromá stanice...

Přeji Vám klidné dny.

S pozdravem

P. K.

_______________________________________________________________________

Vážený pane,


máte pravdu, každý dopis, který dorazí na mou adresu, si pozorně přečtu a odpovím na něj. Mezi tím je ale fáze, kterou považuji za nejdůležitější, ač je očím veřejnosti skryta. Moje kancelář není dopisové oddělení Českého rozhlasu, jsem zástupcem zájmů posluchačů. O podnětech, které přicházejí, se radím s těmi, kdo v daných věcech mohou něco udělat. S šéfredaktorkou zpravodajství, s šéfredaktory Plusu, Vltavy, Dvojky, s programovými řediteli stanic, s lidmi z Nových médií, s inženýry z Techniky, s obchodním oddělením, a tak bych mohl pokračovat. Nemám rozhodovací pravomoci, ale na druhou stranu můj poradní hlas není brán na lehkou váhu. Někdy uspěju, jindy to nevyjde. Pravda je, že se ve svých písemných reakcích otevřeně nestavím ani proti posluchačům, ani proti Českému rozhlasu. Neodpovídá to mé povaze ani možnostem, které vyplývají z platné legislativy. Ale jestli mi na něčem záleží, tak je to prospěch obou stran. Pro rozhlas a o rozhlase píšu od poloviny osmdesátých let, jsem s ním spjat celou svou profesní dráhou. Pokud tedy nemohu zařídit, aby každý z tisíců posluchačů, kteří se na mne obrátí, dosáhl svého, není to kvůli pohodlnosti nebo nezájmu o věc, ale prostě proto, že takový úkol je nesplnitelný. Samozřejmě upozorním hudební dramaturgy Dvojky i regionálních stanic na Váš kritický ohlas včetně konkrétního tipu.


Pokud chcete znát můj názor na hudební dramaturgii celoplošných stanic ČRo, dospěl jsem po debatách s mnoha zainteresovanými lidmi k závěru, že jejím smyslem je připravit takový playlist, který má působit jako co nejméně rušivé pozadí pro hodnotný obsah mluveného slova. Výroba kvalitního zpravodajství je velmi drahá, stejně tak výroba pořadů pro Dvojku, a pokládám za správnou ambici, aby takové pořady poslouchalo co nejvíce lidí. Nic neudělám s tím, že vkus publika čítajícího statisíce lidí je konzervativní. Úvahám o povinnosti vychovávat, poskytovat nové impulzy atd. rozumím, Český rozhlas má stanice, které takto postupují, ale domnívám se, že by za to obě celoplošné stanice, Radiožurnál a Dvojka, zaplatily sníženou poslechovostí. Právem by pak Český rozhlas mohl čelit výtkám, proč chce udržet nebo zvýšit rozhlasový poplatek, když se počet posluchačů snižuje. Faktorů vstupujících do rozvažování a rozhodování je zkrátka hodně. Ty Vaše včetně těch, které jste mi sdělil v minulých dopisech, neodmítám ani nebagatelizuji, ale také je nemohu přeceňovat. Podle čerstvého průzkumu agentury Median je Dalibor Gondík s Terezou Kostkovou nejoblíbenější moderátor Dvojky, dvojice Jiří Holoubek a Šárka Volemanová je také hodnocena velmi vysoko.


Omlouvám se, ale Facebook nepovažuji za odpovídající prostředí pro mou komunikaci s posluchači. Nevěnuji mu pozornost a necítím se být povolán vyjadřovat se k této problematice. Kateřinu Dvořákovou upozorním na Vaši kritickou výtku, že postrádáte větší míru účasti rozhlasových pracovníků v komunikaci na této platformě.
S pozdravem a přáním všeho dobrého

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio