Připomínky k novinkám na Dvojce

17. červen 2019

Zmenšení posluchačské skupiny Dvojky téměř na polovinu bylo pro vedení ČRo varující, a proto se rozhodlo tento trend zvrátit.

Dobrý den,

musím konstatovat, že hudební dramaturgie Dvojky je v posledních měsících absolutně katastrofální. Je mi 38 let, mé ženě 29 a Dvojku posloucháme již minimálně 10 let. Přešli jsme na Dvojku z Radiožurnálu právě kvůli hudbě, která nám na Radiožurnálu nikdy moc nevyhovovala.

Na Dvojce jsme měli rádi to, že se tu hrála převážně česká hudba, hodně z 60. let, popřípadě kvalitní zahraniční hudba. Byli jsme schopni přetrpět i velmi preferovaného Karla Gotta.

To, co se hraje na Dvojce dnes, je z velké části povrchní estrádní šlichta, prakticky shodná s většinou komerčních stanic. Oslava nevkusu se vším všudy.

Zároveň ubývá i kvalitních a originálních pořadů / osobností, které nahrazují "svěží zábavní pořady" komerčního typu. Jeden příklad za všechny. Nedělní 3x60 nahradil Kolotoč, což býval před hodně lety zajímavý pořad. Dnes je to něco na úrovni Ráááááádia Impuls.

Dvojka by měla být jakási alternativa pro posluchače, kteří hledají kvalitu, kulturu, vkus a inspiraci. Kdybychom chtěli poslouchat povrchní a bezobsažné žvásty reportérů, Sarah Conner, Lucku Vondráčkovou či jiné české, popř. světové „hvězdy“, naladíme si Evropu2.

Svým obsahem nás nutíte celý den neustále přepínat mezi ČR Plus a Vltavou.

Pro inspiraci nemusíte chodit daleko, stačí se podívat k našim západním sousedům přes hranice do Bavorska. Stanice BR2 je kvalitní kulturní rádio s výborně namíchaným obsahem, včetně vhodně zvolené hudby, která většinou sedí i k právě probíranému tématu. Což se o Dvojce rozhodně říci nedá.

Posluchači, kteří se dovolají do Vašich pořadů, nemají dost prostoru se vyjádřit. Bývají useknuti moderátorem. Hlavní je, aby se dovolalo co nejvíce posluchačů, a nejdůležitější zřejmě je, aby se tam ještě vešla písnička. Tou to zpravidla úplně korunujete.

Musíme se ptát, co mají poslouchat třeba starší lidé? Pro ně musí být Vaše hudební dramaturgie naprosté utrpení.

Prakticky nikdy nepíšeme nějaké stížnosti nebo připomínky. Jsme lidé, kteří toho hodně snesou. Český Rozhlas je pro nás ale instituce natolik důležitá a zásadní, že ji rozhodně nehodláme nechat zkazit nám ani ostatním posluchačům.

Zdravíme Vás.

P. B.

_____________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za kritické poznámky k dramaturgii Dvojky. Neberu je na lehkou váhu. Nikdo v Českém rozhlase nechce pracovat tak, aby výsledkem byla nespokojenost nebo přímo nesouhlas posluchačů. Moje role kromě jiného spočívá v tom, abych zastupoval zájmy posluchačů a pomáhal prosazovat jejich přání a představy. Pokusím se pojmenovat problém Dvojky co nejjednodušeji: Během uplynulých let ztrácela posluchače, byla to tendence dlouhodobá a velmi silná, nejsilnější ze všech celoplošných stanic Českého rozhlasu. Ten má tradičně dvě "vlajkové lodě" s velkým počtem posluchačů - Radiožurnál a Dvojku, doplněné flotilou menších specializovaných plavidel, když zůstanu u tohoto příměru. Z toho důvodu bylo zmenšení posluchačské skupiny téměř na polovinu varující a vedení ČRo se rozhodlo tento trend zvrátit. Proto programový ředitel ČRo připravil sérii změn, které se začaly provádět od února letošního roku. Některé věci se povedly, jiné vyvolaly kritiku a byly rychle napraveny. Mám na mysli například doplnění moderátora pořadu Pokračování za chvilku, změnu večerních repríz a návrat reprízy pořadu Jak to vidí, návrat nedělní večerní rozhlasové hry atd.

Dvojka není podle mého názoru povrchnější, než byla na konci loňského roku. Píšete o bezobsažných žvástech - naprostá většina moderátorů Dvojky pokračuje ve své činnosti a v jejich práci vidím kontinuitu. Znamenalo by to, že bezobsažné žvásty produkovali i dříve, ale jak jsem pochopil, dříve jste byli s Dvojkou spokojeni. Prosím tedy o případnou konkretizaci této Vaší formulace. Pravda, některé pořady z víkendu skončily, to souvisí například s tím, že jejich autor Tomáš Černý se stal dramaturgem Hosta Lucie Výborné na Radiožurnálu. Cílovým posluchačem je dnes podle vedení stanice žena ve věku kolem padesáti let. Je tedy logické, že ne vše, co Dvojka vysílá, se Vám a Vaší ženě bude líbit. Ovšem stejně tak se vše nebude líbit ani té padesátileté ženě. Každý máme jiné preference a desítky či stovky tisíc lidí se nemohou vždy shodnout ani na četbě na pokračování, ani na písničkách Karla Gotta. Jde o co největší míru shody - a ta v posledních letech nebyla valná, jinak by neubývalo tolik posluchačů.

Hudební dramaturgie prošla opravdu změnami. Mírně převažuje česká hudba nad zahraniční, o tom, co je a co není estrádní šlichta, nemohu a nechci v této argumentační rovině diskutovat.

Vyhledávání programů i na jiných stanicích je, alespoň soudím, správné, sám tak postupuji celý život a neberu to jako problém některé ze stanic, ale jako moje obohacení.

Souhlasím s Vaším tvrzením, že "Dvojka by měla být jakási alternativa pro posluchače, kteří hledají kvalitu, kulturu, vkus a inspiraci". To je charakteristika, která stejně tak platí pro Vltavu, D-Dur, Plus, Rádio Retro... Chápu tedy Vaše slova jako vyjádření rozdílu mezi komerčními stanicemi a veřejnoprávním rozhlasem obecně. Jde o to, co si pod těmi pojmy představíme. Něco jiného pod nimi bude hledat vysokoškolsky vzdělaný milovník vážné hudby z velkého města, něco jiného člověk středního vzdělání se zahrádkou a se zálibou v písničkách bratří Nedvědů.

Nejsem tu od toho, abych byl mluvčím Dvojky. Jak jsem napsal, moje pozice v Českém rozhlase je přesně opačná. Pokud tedy s Vámi v něčem polemizuji, snažím se ukázat Vám problém i z jiné strany. Vaše připomínky sdělím při nejbližší příležitosti pověřenému šéfredaktorovi Dvojky.

S pozdravem a přáním všeho dobrého

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio