Problémy digitálního světa řeší GDPR docela úspěšně, říká Petr Šmelhaus z dTestu

12. březen 2021

Digitální svět, ve kterém se pohybujeme, je stále složitější. Vznikají nové otázky a nové problémy. Obecné nařízení známé pod názvem GDPR se je pokusilo řešit. Jak se to daří, popisuje vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Petr Šmelhaus.

Čtěte také

A daří se to podle něj docela úspěšně. GDPR je evropská norma a platí ve všech zemích Evropské unie. Zavedení GDPR provázely velké emoce a obavy o to, že se v podstatě nebudou moci objevit ani fotografie v novinách, aniž by k tomu bylo potřeba nějaké povolení. Bylo to přehnané? Podle vedoucího právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Petra Šmelhause úplně ne.

Nová forma

„Byla to nová forma a svět si na ni teprve zvykal,“ míní Petr Šmelhaus a upřesňuje, že nebyl také hned k dispozici výklad a správci osobních údajů byli více opatrní. „V dnešní době už pravidla svůj výklad mají. To znamená, že dnes je stále opatrnost na místě, ale už víme, jak se přibližně máme chovat a vědí to hlavně poskytovatelé služeb, kteří osobní údaje zpracovávají,“ poznamenává vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Petr Šmelhaus.

Osobní údaje mohou poskytovatelé internetových stránek použít k různým účelům. Podle Petra Šmelhause by je ale měli předem definovat. Vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest podotýká, že často se osobní údaje využívají k různým reklamním účelům, mohou se třídit, je z nich poznat, jakým způsobem se chováme na internetu a díky tomu se pak upravuje i reklama. „To jsou asi nejběžnější cíle poskytovatelů na internetu,“ říká Petr Šmelhaus.

Co jsou osobní údaje

Osobními údaji se rozumí jméno, adresa, rodné číslo a podle Petra Šmelhause například nově i on-line přenos kamery. „To dřív osobním údajem nebylo,“ uvádí. Dodává, že podle GDPR platí také zásada takzvané minimalizace zpracování, to znamená, že lze zpracovávat pouze určené osobní údaje a ne nic navíc. Příkladem může být například kopírování údajů z občanského průkazu.

Více než polovina Čechů si myslí, že jim GDPR chránit údaje nepomáhá, vyplývá z průzkumu Medianu

Nutné by tak podle vedoucího právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Petra Šmelhause například nemělo být zadávání adresy, pokud si jde člověk vyzvednout osobně zboží z internetového obchodu a nenechává si ho zasílat. „Údaje, které tam jsou, by mohly být nadbytečné. Ono to záleží na tom, jak si to správce, internetový obchod, účel definuje,“ upřesňuje Šmelhaus.

Nebezpečný TikTok?

Časopis dTest se také připojil v oblasti ochrany osobních údajů k hromadné akci proti sociální síti TikTok. „My se snažíme jako spotřebitelská organizace být velmi citliví k tomu, za jakých podmínek tam k zpracování osobních údajů dochází, ale nejenom to,“ říká Petr Šmelhaus.

Časpis dTest podle něj upozornil na čtyři porušení, zpracování osobních údajů bylo jedno z nich. „Pokud se týká zpracování osobních údajů, tak tam jsou ty podmínky definovány tak zmateně, že máme pocit, že to zmátli záměrně,“ říká vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Petr Šmelhaus.

Spustit audio

Související