Prolomit vlny: Kam se řítí Činoherní studio?

31. říjen 2013

Ústecké Činoherní studio se v posledních týdnech objevilo snad ve všech médiích. Může za to událost, která se na veřejnost dostala začátkem října. Magistrát města odvolal správní radu divadla, aniž by o tom její členy informoval nebo je předem upozornil. Na jejich místa nastoupili lidé přímo z městského zastupitelstva.

Kolem divadla, které už pár let bojuje s neustálým snižováním dotací od města, se tak okamžitě rozlila vlna spekulací o důvodech takového postupu magistrátu. Někteří tvrdí, že si město chystá půdu k hladkému odsunu ředitele Vladimíra Čepka a následnému sloučení se Severočeským divadlem. Sám Čepek se ale k takovým spekulacím staví rezervovaně: „Jediné, co k tomu mohu říct, je, že návrh na sloučení tady už před pár lety proběhl. Jeden z důvodů, proč se nakonec nesloučila, byl i ekonomický. Vlastně by se to až tak nevyplatilo a nic by se tím neušetřilo. Tím pádem je tohle pro mě nesmyslné.“

Debaty ale pokračují, a aniž by se situace jakkoli posunula, reakce z různých stran nabírají stále hysteričtější tón. Ani herec a bývalý ředitel Činoherního studia Jaroslav Achab Haidler se příliš neubránil emocím. Pro internetovou stránku pro-kraj.cz, která deklaruje boj s těmi „největšími politickými podnikateli“, sepsal text, v němž ostře komentoval vyjádření radního Jana Eichlera k důvodům odvolání správní rady. Podobné reakce nakonec provázejí každou takovou kauzu. Ať už ale panika je, nebo není namístě, odchod současného vedení by pro Činoherní studio znamenal ztrátu.

Vladimír Čepek s uměleckým šéfem a režisérem Filipem Nuckollsem v Ústí už osm let budují svébytnou a originální scénu, kterou i kritická obec vnímá převážně pozitivně. Nevydali se obvyklou cestou oblastních divadel, cestou nejmenšího odporu. Naopak před diváka často stavějí i náročné současné texty v moderních inscenacích. Bez zbytečných excesů, ale netradičně. A za těch osm let se jim podařilo i v poměrně malém městě vytvořit spolu se stálými diváky komunitu.

02996724.jpeg

Právě práce v uzavřeném týmu je základem celé jejich filozofie. V lecčems se tak podobají Pařízkově Komedii. I v jejím případě šlo o úzkou skupinu tvůrců, která postupně rozvinula základnu pravidelných návštěvníků. A není to tak dlouho, co se i tento soubor ocitl v podobné situaci, v jaké je dnes ten Čepkův – postupným snižováním dotací byl dotlačen k sebevraždě. Na příkladu tehdejší kauzy je vidět, jak takový rozpad soudržné skupiny může probíhat. Většině tvůrců se sice podařilo uchytit se jinde, málokdo ale pokračuje v podobném duchu, který Komedii vládl. Ať už to zní sebevíc pateticky, tenhle duch s rozpadem komunity zmizel.

Pokud tedy bude současné vedení Činoherního studia muset odejít, soudržná skupina se pravděpodobně rozpadne a s ní se dost možná rozpadne i divácká základna. Je tedy otázka, jestli by nějaké výrazné kroky magistrátu zasahující do vedení divadla nakonec městu nepřinesly ještě větší potíže s financováním. Momentálně jsou ale pořád všechno jen spekulace a sám Čepek se oněm přepjatým reakcím brání: „Já nejsem přítelem unáhlených a hysterických řešení. Na fungování Činoheráku se v tuhle chvíli pro mě nemění nic. Jenom je to velmi zvláštní signál a musíme být nějakým způsobem připraveni, ale zatím se opravdu nemění vůbec nic.“

Jak se tedy nakonec celá kauza vyvine, není zatím jasné. Připravit se na nejhorší je ale po podobných zkušenostech asi namístě.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.