První motocykl. Devadesát kilo a maximální rychlost 11 kilometrů za hodinu

Gottlieb Daimler získal 29. srpna 1885 patent na jednostopé vozidlo poháněné výbušným motorem. Světlo světa tak spatřil první motocykl. Daimler se od mládí zajímal o spalovací motory. Uvažoval o nich i jako technický ředitel ve firmě Nicolase Otty v Kolíně nad Rýnem. Jejich motory byly ovšem objemné a málo výkonné. Daimler se spojil s kolegou Wilhelmem Maybachem a rozhodli se, že sestrojí motor, který dokáže efektivně pohánět malé vozidlo.

Domovskou firmu proto opustili a usídlili se v lázních Cannstatt nedaleko Stuttgartu. Velký zahradní dům přetvořili na experimentální dílnu, kde Wilhelm převáděl Daimlerovy myšlenky na rýsovací prkno a roku 1885 dovedli své úsilí do zdárného konce.

První motorka vážila 90 kilogramů

První motorka se od těch současných dost lišila. Měla výkon jen půl koňské síly a 700 otáček za minutu. Tento motoristický pradědeček vážil 90 kilo, z toho 2 třetiny byla váha motoru.

Vozidlo nemělo odpružení, ani přední brzdu. Maximální rychlost, kterou dokázalo vyvinout, byla 11 kilometrů za hodinu! I když nám to dnes přijde přinejmenším úsměvné, byl to tenkrát obrovský technický pokrok.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.