Radaru neujedeš

22. únor 2006

Jsou místa, kde už silnice pomalu osychají. Nejen motorkáři se proto těší na svou první vyjížďku, majitelé aut zase možná na to, až přidají plný plyn a pořádně se svezou. Jenže, rychlost není jen opojná, jak se zpívá v jedné písni, ale také nebezpečná. A tak by nás před takovými řidiči měli chránit.

Ale kdo by to měl být? Policisté? Strážníci? Starostové měst a obcí a jejich úředníci? Nejlépe ti i ti - všichni! A jedním z nástrojů, který k tomu používají, jsou radary. A na ně se dnes podíváme blíž, protože právě kvůli nim nám někteří z Vás píší: "Dobrý den, rád bych se Vás zeptal, jestli je možné ze strany policie provádět v běžném provozu měření protijedoucího vozidla v noci, tedy za použití blesku. Takové počínání mi totiž připadá dost nezodpovědné, protože dojde zákonitě k oslepení řidiče a mám za to, že je takový postup mnohem více nebezpečný, než případné překročení rychlosti. Děkuji za názor, Váš posluchač Martin."

Může nebo nemůže řidiče oslnit blesk radaru při nočním měření?

"Daná situace je spíše ojedinělá, možná tím, že nějakým způsobem byla kamera špatně nastavena, protože tyto prostředky musí splňovat zejména podmínky provozu na pozemních komunikacích. Nemělo by tedy k takovým situacím docházet. Radary jsou technicky stavěny tak, aby jakýmkoli způsobem neztěžovaly činnost řidičů," vysvětluje Jiří Dušek z Policie ČR.

Blesk ovšem není důležitý pro samotné měření, ale pro to, aby byl dotyčný, který jede rychleji, než dovolují pravidla, vyfotografován, a aby policisté měli v ruce důkaz pro případný spor.

"Účinné měření rychlosti je řádově do 50 metrů vzdálenosti od radaru. Limitující fakt je potom pořízení záznamu, to znamená, že auto musí být blíže ke kameře, aby byl objekt čitelný a mohl se dále vyhodnotit pro přestupkové řízení," vysvětluje Milan Bednář ze společnosti Czech Radar.

Klasické radary, které většinou používají dopravní policisté, neumí měřit do zatáčky, a tak se měření provádí na rovině. Zařízením, která měří rychlost jinými způsoby, laserem nebo například indukční smyčkou, ale zatáčky nijak nevadí. Je něco, čím bychom mohli radar oklamat? Platí na ně například obligátní CD pověšené na zrcátku?

"Měření rychlosti pomocí radaru funguje na principu odrazu paprsku, jestli CD odrazí nebo neodrazí, nebudu posuzovat, ale učinná ochrana proti tomu neexistuje. Samozřejmě, technologie stealth, jakou všichni znají u vojenských letadel - speciální tvar a speciální materiály, které dokážou zmenšit odraz Döplerova paprsku, u běžných automobilů použít nelze."

Někteří lidé si možná pod vlivem bláznivých filmových komedií mohou myslet, že radaru jde i tak trochu ujet, prostě, že pojedou tak rychle, až se ručička protočí a přístroj je změřit ani nedokáže.

"Zařízení, které používáme, má mezní hodnotu rychlosti někde u 400 km/h, takže tam žádný problém není."

A ještě jedna věc. Pokud má někdo pocit, že se proti němu všichni spikli, a že ani policejní radary neměří správně, může si u obsluhy podle policisty Jiřího Duška vyžádat potvrzení o kalibraci zařízení. "Všechna tato zařízení spadají do kategorie techniky, kterou je potřeba kalibrovat, musí mít technické osvědčení. Samozřejmě, policejní posádka, která ho používá, má u sebe alespoň kopii osvědčení o tom, že splňuje podmínky tak, aby mohl fungovat v rámci činností, které provádí."

Spustit audio