Řidiči nechtějí v zimě riskovat, každý pátý nechává auto v garáži

21. únor 2015

Pokud byste si dali tu práci a dlouhodobě sledovali počty aut na silnicích, došli byste k zajímavému závěru. Mnoho motoristů v zimě nejezdí a nechává auto v garáži. Jednoduše proto, že si netroufají bojovat se sněhovými jazyky a náledím. Často své auto na zimu opouštějí i kvůli nějaké špatné zkušenosti.

Přesně takto začíná typický ranní rituál pro všechny řidiče, kteří musí ráno co ráno vyjíždět autem z garáže. „Já bohužel v zimě jezdím hrozně nerada, protože jsem měla jednu takovou nemilou zkušenost. Uklouzlo mi to na zledovatělé vozovce a od té doby raději neřídím.“ A to už je jedna z výjimek Ivana Pavlíčková. Je ředitelkou malotřídky v malé obci Bělá na Opavsku, a jak sama říká, v zimě prostě za volant nesedá. „Na ledu se auto dostane do takové situace, kdy už není možné ho nějak ovládat, dělá si, co chce a jede si, kam chce a to já nechci. Je to pro mě nepředstavitelné. Minulé zimy nebyly moc tuhé, takže když je počasí přijatelné a není led, vyjedu. Zatím to tak ještě není, ale doufám, že to tak bude.“

Čtěte také

Meteorologové ovšem předpovídají minimálně ještě jeden návrat zimy, tedy sněžení a mrazy. Paní Pavlíčková není ale ani zdaleka jediná, kdo v zimě nesedá za volant. Podle průzkumů jedné leasingové společnosti to tak dělá dokonce každý pátý řidič. „Možná moji rodiče. Už jsou přeci jen starší, tak když není upravená silnice, je čerstvě nasněženo nebo náledí, tak neradi jezdí. Myslím si, že hlavně ženy. Jinak ten, kdo musí, jezdí stejně. Moje žena se bojí řídit v jakémkoliv prostředí, takže znám jednoho, kdo se bojí na sněhu.“

Což častokrát vyplývá z nedostatku zkušeností, vždyť třeba v Praze je sníh spíše raritou než běžným koloritem zimních měsíců. A ani jinde to podle odborníka na bezpečnosti silničního provozu Roberta Šťastného není o moc lepší. „Několik zim v poslední době nám to v normálních nadmořských výškách ani neumožňuje zažít. Děje se to pouze na horách nebo jako překvapení na dálnicích, ale je to skutečně jenom mimořádná věc. Je spíš potřeba, aby lidé byli pokorní, aby jeli tak pomalu, že případná chyba nebude mít žádné fatální následky.“

Čtěte také

Jak už před časem řekl v našem vysílání jeden z nejlepších českých rallyeových jezdců Václav Pech, nejdůležitější je umět číst vozovku. „Koukat se před sebe na čem jedeme, jestli je to zmrzlý asfalt nebo ujetý sníh anebo načechraný sníh. Potom vědět, jak se auto na kterém povrchu chová a hodně dopředu předvídat, to je důležité. Nemůžete jet po sněhu s tím, že pojedete za autem deset metrů, a když on začne brzdit, tak stačíte také zabrzdit. To nejde, na všechno musíte mít delší dobu,“ říká Václav Pech. Protože právě na sněhu se daleko více projeví rozdíly v řidičské zkušenosti, takže taková jízda vyžaduje i větší ohleduplnost.

Spustit audio