Rostoucí ceny i nedostatek materiálů prodražují stavby v Plzeňském kraji. Problém řeší zhotovitelé i zadavatelé

20. duben 2022 12:58, aktualizováno

Drahý asfalt, žula nebo třeba ocel. To v tom lepším případě. V tom horším, některé materiály nebo suroviny nejdou sehnat vůbec. Následky doznívající koronavirové epidemie v kombinaci s válečným konfliktem na Ukrajině, přivádí některé stavební firmy do velice složité situace.

Třeba společnost Metrostav, která se podílí na rekonstrukci tramvajové vozovny v Plzni na Slovanech. Původní cena téhle zakázky je podle smlouvy 1,7 miliardy korun. „Musíme nakupovat dráž. Musíme odebírat materiál, který zrovna nepotřebujeme a musíme řešit skladovací plochy, protože dodavatelé chtějí, abychom si to odebrali, nebo to prodají někomu jinému,“ vyjmenoval ředitel stavby Metrostavu Michal Tulpa.

K těm nejproblémovějším materiálům patří ocel. „Drátky, vlákna do betonu, izolanty a začíná být problém i s koncovými prvky slaboproudých elektroinstalací. Ten problém je více méně napříč všemi konstrukcemi,“ doplnil Michal Tulpa.

Situaci by vyřešila dohoda s dodavatelem

V případě vozovny jsou to Plzeňské městské dopravní podniky. Jenže jednání o případných úpravách smlouvy nebudou jednoduchá. „My musíme postupovat podle uzavřených smluv a podle legislativních možností, které máme. Je třeba si uvědomit, že rekonstrukce vozovny Slovany je také pod dotací, kterou se podařilo v předchozích letech získat ve výši 720 milionů korun a jakékoliv kroky, které by nebyly v souladu s podmínkami těchto dotací případně s podmínkami smlouvy, tak by mohly tuto dotaci ohrozit,“ uvedl ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Podobně mluví i náměstek plzeňského hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. Kraj podle něj řeší problémy hlavně u víceletých projektů. „Tam to řešíme vždy individuálně, týká se to hlavně stavby západního obchvatu, protože je evidentní, že ke zdražení materiálů došlo. Ovšem my máme smlouvy postaveny tak, že není nárok na zvyšování ceny a samozřejmě se nám v současné chvíli prodražují zakázky, které vyhlašujeme v tomto roce. Tam už se někde dostáváme i nad rozpočtové ceny,“ popsal Pavel Čížek.

Ceny řeší i ŘSD

Zdražování nebo nedostupnost materiálů dopadá i na projekty zadávané plzeňskou pobočkou Ředitelství silnic a dálnic. Platí to například i pro běžné opravy silnic. „Máme poměrně velký nárůst u asfaltů, tam je zhruba dvacetiprocentní navýšení. A protože zhruba třetinu našeho rozpočtu dělají opravy na stávajících komunikacích, kde měníme ložné a brusné asfaltové vrstvy, tak tam potom očekáváme to, že v letošním roce navýšení na stavbách bude poměrně zásadní,“ vysvětlil ředitel plzeňské ŘSD Miroslav Blabol.

Zatím nejasný je podle něj dopad na rozestavěné velké stavby. V Plzeňském kraji je jich přitom hned několik a jednotlivé firmy chtějí o cenách jednat. „Je to například stavba Šlovice - Přeštice na silnici 27 nebo Klatovy přeložka první stavba či tunelový zárodek v Plzni na silnici I/20. Tito zhotovitelé vysoutěžili v nějaké době za nějaké ceny, které jsou dnes ale jiné. Dále je problém s tím, že odchází pracovní skupiny zpět na Ukrajinu do války. V současné chvíli na úrovni Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic generálního ředitelství tak hledáme nějaké způsoby, jak tyto věci vyřešit,“ uzavřel Miroslav Blabol.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio