Rozmístění billboardů podél dálnic a silnic

29. březen 2004
Vaše téma

Kdo z vás je řidič, určitě si všímá billboardů podél dálnic a silnic. Přinejmenším natolik, abyste viděli, že tam jsou. Studovat je důkladně se nedoporučuje, protože následky mohou být hrozivé. O názor na velké reklamní plochy podél dálnic a silnic jsme požádali zkušeného policistu, Vladimíra Kotrouše, ředitele Městské policie hlavního města Prahy. Vítejte na vlnách Radiožurnálu.

Vladimír Kotrouš: Dobré odpoledne.

Pane řediteli, my už jsme v jednom z dílů Vašeho tématu dnes říkali, že názor na billboardy, to je také vadí, nevadí. Když se zeptám vás, vám osobně billboardy u silnic vadí?

Vladimír Kotrouš: Tak mě osobně vadí, protože si myslím, že rozptylují řidiče, kteří by se měli věnovat něčemu jinému.

Co je podstatnější podle vás, ta samotná existence billboardu a nebo i obsah toho, co zobrazuje?

Vladimír Kotrouš: Tak samozřejmě to je vždycky v závislosti, co zobrazuje, ale já si myslím, že podstatná je samotná existence, kdy bez ohledu na obsah řidič věnuje svojí pozornost. Tím se rozptyluje a nevěnuje se řízení motorového vozidla.

I na to vlastně, na to dnešní Vaše téma jsme měli v průběhu dne ohlasy, většině lidí billboardy stejně jako vám spíše vadí než nevadí, ale v zájmu spravedlnosti je třeba říci, že byly i ohlasy toho typu, že billboardy bychom měli nepřeceňovat, protože odpoutat pozornost řidiče může třeba slečna v minisukni nebo výhled do krásné krajiny. Například náš posluchač Jiří Herian na konto dnešního Vašeho tématu píše v mailu, abychom nedělali z lidí nesvéprávné ovce, že mají mít dost zodpovědnosti, aby se nenechali rozptylovat billboardy, ale možná, že byste použil statistiku nehodovosti, abyste mu takový argument vyvrátil.

Vladimír Kotrouš: Tak statistikou nehodovosti disponuje Policie České republiky, Dopravní inspektorát, ale musím říci, že každého z nás zaujme na billboardu něco, protože buď je to tématika, která mě zajímá, obor činnosti, který mě zajímá, nebo mě zaujme i provedení toho billboardu nebo nápad, který skrývá.

My jsme hodně mluvili o billboardech, které jsou v otevřené krajině, zejména tedy podél dálnic. Máte vy nějakou specifickou zkušenost z hlavního města? Tady je těch reklamních ploch asi nejvíc.

Vladimír Kotrouš: To máte pravdu, v Praze tvoří billboardy překážku silničního provozu, respektive jejich sledování především na křižovatkách, kdy člověk stojí ve frontě, rozhlíží se a mezitím mu ujede fronta, za ním stojící vozidla troubí, vzniká zbytečná nervozita a jsou z toho zbytečné problémy.

Máte vy jako městští policisté nějakou příležitost nebo možnost ovlivnit právě tenhleten, řekněme nešvar, to tak snad i můžeme pojmenovat, že se ty billboardy vlastně rozmáhají stále víc.

Vladimír Kotrouš: Tak strážníci okrskáři především v rámci své činnosti v případě, že zjistí nový billboard, dotazují se okamžitě na patřičném odboru městské části, zda je tento billboard legální či nelegální. V případě, že je nelegální, okamžitě sepisují úřední záznam a i asistují odborné firmě u odstranění tohoto billboardu.

Je takových případů hodně v Praze?

Vladimír Kotrouš: Musím říct, že v Praze je billboardů, těch nelegálních více, než si myslíme.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ehů
Spustit audio

Více z pořadu