:) slaví 40 let. A s chytrými telefony přibývají noví smajlíci. Třeba těhotný muž

Bylo 19. září roku 1982. A dopoledne – minutu před tři čtvrtě na dvanáct – americký vysokoškolský profesor Scott Fahlman rozeslal kolegům e-mailovou poštou návrh, aby používali jako označení pro vtip dvojtečku, pomlčku a závorku. A tak se zrodil internetový smajlík. Dnes má tisíce variant a dokonce i vlastní emojipedii, kde si můžete najít význam jednotlivých symbolů.

Smajlíci, emotikony, emoji – jejich úkolem je ve studené elektronické komunikaci navozovat emoce, pocity. A jsou tak populární, že v roce 2017 o nich vznikl i film, kde se diváci vydají do rušné Textopole na dobrodružství mezi aplikacemi.

Čtěte také

„Zažil jsem počáteční smajlíky, to znamená dvojtečku a závorku. A protože jsem stará škola, tak je raději používám pořád,“ přiznává internetový publicista Daniel Dočekal. Moderní smajlíci přišli až s chytrými telefony a stále přibývají noví, kteří se přizpůsobují aktuální situaci a nárokům uživatelů.

„Dneska jsou jich v podstatě desítky tisíc, když budeme počítat i barevné varianty. Objevují se tam i zábavné věci a okolo toho bývají plamenné diskuze, jako třeba naposledy těhotný muž, což bylo nesmírně zábavné.“

Trapasy ve firmách

Ačkoliv jsou smajlíci většinou srozumitelní po celém světě, existují i varianty typické pro jednotlivé geografické regiony a také počítačové systémy, kdy dotyčný symbol vypadá na různých platformách jinak.

„Vznikají trapasy ve firmách, kdy pošlete smajlíka svému šéfovi, který vám napíše – už nikdy v životě mi neposílejte tu hroznou věc, nebo dostanete padáka. A tak mu pošlete druhého smajlíka a padáka dostanete,“ směje se Dočekal.

Emojipedie

A takové případy se skutečně staly, jedná se hlavně o nevhodné, i když nezamýšlené sexuální návrhy. Na pomoc je pak podle Daniela Dočekala nejlepší povolat emojipedii, kam si můžete sporného smajlíka zkopírovat a zjistit, co přesně znamená.

Čtěte také

„Jeden obrázek znamená třeba pět zcela protichůdných významů. Bývají tam i chytré věci, jako rady, že když tohle pošlete 55 roků starému člověku, tak ho naštvete. Ale když to pošlete 15letému klukovi, tak bude nadšený,“ popisuje.

Nové smajlíky navrhují různé organizace nebo výrobci operačních systémů. O schválení pak hlasují členové konsorcia Unicode, kterými jsou třeba Apple, Adobe, Facebook, Google, Microsoft a další firmy. Unicode nicméně definuje pouze typ symbolu a jeho kód, skutečnou podobu mají na starost grafici a typografové daných firem.

autoři: Alžběta Havlová , prh
Spustit audio

Související