Soudobý australský skladatel Carl Vine: Dokonalost formy a jasnost hudebního vyjádření

30. květen 2021

Klavírní tvorba předního australského skladatele Carla Vinea (1954), rodáka z Perthu, ovlivnila vývoj komorní tvorby v celosvětovém měřítku. První klavírní sonáta vznikla v roce 1991 a vytvořila vývojový můstek od klavírní sonáty amerického skladatele Elliotta Cartera z roku 1946. Carl Vine píše hudbu pro všechna nástrojová obsazení, včetně hudby užitkové, symfonické i scénické. Jeho kompozice charakterizuje dokonalost formy a jasnost hudebního vyjádření.

Čtěte také

První klavírní sonáta se pro svoji obtížnost stala referenční skladbou na prestižních klavírních soutěžích. Během dalších dvou desetiletí napsal autor další dvě podobně náročné sonáty.

Mladý český klavírista Miroslav Beinhauer se s dílem Vinea seznámil jako první u nás už za studií na brněnské Janáčkově akademii múzických umění. V rozmezí zhruba tří let nastudoval a exkluzivně pro Český rozhlas také natočil komplet doposud existujících tří sonát.

Rytmus a lyrická melodie

„První klavírní sonáta není experimentální. Autor uplatňuje spíše postmoderní než avantgardní přístup. Vine vstřebává dříve nalezené vlivy: klasicko-romantickou harmonii, vlivy 20. století, polychromatiku, polyharmonii... U Veineho hudby je podstatný rytmus. Na něm založena celá jeho hudba, v níž jsou patrné vlivy jazzu i taneční hudby, kterou skládal za svého mládí,“ říká v rozhovoru Beinhauer.

V pořadu zazní Sonáta č. 1 a skladba Rash Carla Vineho.

autoři: Jan Hlaváč ,
Spustit audio

Související