Speciální vysílačky varují řidiče kamionů před omezeními v několika jazycích

21. březen 2022 11:32

Srážkám kamionů s vozidly silničářů mají zabránit vícekanálové vysílačky. Pomocí zvukové hlášky upozorňují řidiče nákladních aut, že se blíží k dopravnímu omezení.

Čtěte také

Speciální vysílačky mají přispět k vyšší bezpečnosti silničářů při pracích na českých dálnicích. Dokážou upozornit řidiče kamionů, že se blíží k místu, kde se dělníci pohybují. Letos je dostala skoro všechna střediska údržby dálnic ŘSD.

Zvukové upozornění se ozývá z vysílaček provozovaných v tzv. občanském pásmu (CB) na několika kanálech, které jsou podle zvyklostí místem pro komunikaci právě mezi řidiči kamionů.

Zařízení vysílá varovný signál ve čtyřech až pěti jazycích na čtyřech CB kanálech najednou:
• Kanál 10: čeština
• Kanál 15: ruština
• Kanál 19: němčina/angličtina
• Kanál 28: polština

Varování, opakující se v intervalu zhruba 5 sekund, je tvořené zvukovým signálem a hlasovou zprávou: "Pozor, nebezpečné místo!“

Anténa má takovou konstrukci, aby největší dosah vysílání byl proti přijíždějícímu provozu. Tím se omezí nevhodná pozornost protijedoucích řidičů. Dosah vysílání proti přijíždějícímu provozu je od cca 350 m do min. 700 m. Nemá být větší než 1000 m.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Zařízení je většinou umístěné na vozíku s výstražnou šipkou. "Zezadu na té desce je umístěný rozvaděč, taková plastová krabička, kde je umístěná samotná vysílačka, to elektronické zařízení. A na čelní desce je potom anténa, která zprostředkovává vysílání toho signálu," vysvětluje vedoucí údržby dálnice v Mirošovicích Lukáš Vilímek.

"Pro přenos mimo šipku je to umístěné v plastovém kufříku a chlapi si to můžou vzít i do dodávky nebo osobního vozidla," dodává Vilímek.

Nehoda: Náraz kamionu do vozidla silničářů

"Máme zkušenost, že skutečně k těm řidičům tahle informace hlasem v jejich konkrétní řeči proniká," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Expert na dopravní bezpečnost z Ústředního automotoklubu Igor Sirota používání vysílaček vítá. Jak zdůrazňuje, za nehody v Česku totiž nejčastěji může právě nepozornost řidičů. A ti, kteří jezdí s kamiony na dlouhé vzdálenosti, podle něj v mnoha případech sledují jiné věci než silnici před sebou.

Čtěte také

"Asi jsme to zažili každý z nás, že jsme se dívali nahoru do kabiny řidiče kamionu a viděli jsme, že si listuje v časopise, nebo se dívá na televizi a tak podobně. Skutečně je to velký nešvar. Sice je chápu, že jedou tisíce kilometrů, že to je únavné. Ale na silnici něco takového nepatří," konstatuje Sirota.

V roce 2021 řešilo Ředitelství silnic a dálnic celkem 71 nárazů cizích aut do své techniky. Při těchto nehodách zemřeli tři pracovníci. To je podle statistik ŘSD nejtragičtější bilance za posledních pět let.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio