Starší lidé a řízení automobilu

11. říjen 2004
Vaše téma

Na dopravních nehodách se podílejí všechny věkové kategorie řidičů. Přesto, když je účastníkem kolize řidič - senior, máme snahu říci si: "No jo, už na to nemá". Je to spravedlivé a správné? Otázka, na kterou hledáme odpověď v dnešním Vašem tématu. Sama nevím .Zažila jsem na silnici infarktové situace s řidiči, kteří už opravdu zjevně byli za zenitem svých sil, ale také s mladíky sotva odrostlými pubertě i s nóbl dámami v nejlepších letech.

Řidičská nedostatečnost, abych tak řekla, jde napříč. Co říkají odborníci? Náhodou skoro totéž! Na odboru agend řidičů Ministerstva dopravy je Milan Lylo, zkušený praktik, který také rozumí zákonům. Tak jsem si nechala vysvětlit, jak je to s povinnými lékařskými prohlídkami:

Lylo: Pokud se budeme specializovat pouze na skupinu řidičů starších šedesáti let, zákon se brání tak, že stanovuje pravidelné lékařské prohlídky, jejichž účelem je zjištění zdravotní způsobilosti řidiče. Pro běžné řidiče je tedy stanovena hranice 60 roků, pak 65, 68 a dále každé dva roky. Jedná se o preventivní opatření a není zaměřeno pouze na důchodce. Patří sem také řidiči profesionálové a ti, kteří používají výstražné zařízení - lidově modrý maják a učitelé autoškol.

Konkrétní předpisy o zdravotních prohlídkách stanovuje zákon 361 z roku 2000 sbírky. Ale! Je tady otázka používání tohoto zákona. Policisté totiž nemají právo po řidičích žádat potvrzení o zdravotní způsobilosti, mělo by být zakotveno až v novele zákona, která je nyní v parlamentu před třetím čtením a je hodně připomínkována, takže těžko říci, jak to nakonec dopadne.

Jak přesně v tom systému mají fungovat lékaři? Mají něco takového, je oznamovací povinnost.

Lylo: Jestliže posuzující lékař zjistí rozdíl ve zdravotní způsobilosti, má uloženu povinnost informovat příslušný obecní úřad. V praxi se to ale zpravidla neděje. Domnívám se, že určitou roli hraje neznalost lékařů, ale pak už není nikdo, kdo by zdravotní způsobilost kontroloval.

autor: ehů
Spustit audio

Více z pořadu