Sudabeh Mohafez: Hoří. Nejlepší rozhlasová hra Prix Bohemia Radio uspěla na soutěži BBC Audio Drama Awards

19. říjen 2022

Dramatická tvorba Českého rozhlasu byla oceněna na mezinárodní soutěži BBC Audio Drama Awards 2023. Rozhlasová hra Hoří podle románu íránské spisovatelky Sudabeh Mohafez se dostala mezi tři finalisty v kategorii Best European Drama. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo v neděli 19. března v Londýně. Vítezem se stala hra The Sixties z dílny Radio Romania.

Všechno to začne výbuchem. Úspěšné hudební producentce Mané vyhoří byt, ona jako zázrakem přežije, ale její psychický stav se setrvale zhoršuje a na povrch pozvolna vyplouvá hluboko zasutá minulost... Psychologický thriller s detektivními prvky podává sugestivní zprávu o člověku, pro kterého byla kdysi hudba vším. 

Rozhlasová úprava: Matěj Samec
Hudba: Jakub Kudláč
Hudební design: Martin Kuhn
Účinkují: Anita Krausová, Veronika Lazorčáková, Honza Hájek, Zuzana Ščerbová, Daniela Kolářová, Coco Rafajová, Adam Ernest, Matěj Samec
Dramaturgie: Lenka Veverková
Překlad: Tereza Semotamová
Zvukový mistr: Dominik Budil
Režie: Natália Deáková
Premiéra: 26. 10. 2021

Uznávaná a nezávislá, nebo jen zoufalá a fatálně osamělá? Po požáru se jí život převrátil vzhůru nohama. Byt i nahrávací studio jsou pryč a Mané se nemůže naplno věnovat hudbě. Své úzkostné stavy, které dříve odsouvala prací, nyní řeší bezcílnými projížďkami na kole, nekonečnými návraty k ruině vyhořelého domu či upnutím se k malé holčičce Koralíně vyrůstající s věčně opilou matkou.

A do toho se začnou ozývat hlasy, které nelze umlčet. Kdo je Ólina, s níž Mané vede vyčerpávající noční rozhovory? Kdo je Hjartan a proč měl potřebu se mstít? A kdo vlastně založil požár? Íránsko-německé autorce Sudabeh Mohafez se v knize Hoří podařilo vystavět do detailu propracovaný příběh, jenž nás drží neustále ve střehu. Vzpomínky mísící se s realitou se proplétají se vzrůstající intenzitou, hlasy v hlavě připomínající minulost se ozývají čím dál častěji.

Věřím, že posluchači nahlédnou do hlavy Mané s velkým gustem a potěšením.
Matěj Samec

Mané utrpěla šok, který otevřel zdánlivě vytěsněné, ale spíše hluboko zasunuté trauma. Autorka nám pozvolna odkrývá mysl člověka, jehož bychom možná označili za blázna. Vyprávění v ich formě a důkladná introspekce nám však umožňuje se na situaci dívat z pohledu hlavní hrdinky a postupně pochopit její způsob přemýšlení a chování. Právě forma monologu a výtečná práce s rytmem jazyka k dramatizaci přímo vybízí.

Hru uvedla v premiéře v roce 2021 stanice Český rozhlas Vltava, o rok později získala 1. místo v kategorii Drama na festivalu Prix Bohemia Radio. Tamější porota ocenila sebevědomou stylizaci všech složek díla, díky originálnímu pojetí psychologicky laděného příběhu hra dle porotců skýtá komplexní mnohovrstevnatý zážitek a její naléhavá a strhující forma ladí s propracovaným obsahem.  

„Když jsme se s Natálií Deákovou rozhodli adaptovat román Hoří pro divadlo, připadalo nám inspirativní, že bude možné pracovat v rámci inscenace s rozhlasovými principy,“ vysvětluje dramaturg divadla MeetFactory Matěj Samec. V inscenaci z roku 2016 tvůrci využívali mikroporty modulující hlasy. Postavy pak mluvily buď přímo samy za sebe, nebo jejich hlas zněl v hlavě Mané. „Je úžasné, že jsme po letech získali možnost připravit tuto látku také pro rozhlas. Psychologická studie hlavní postavy, nacházející se ve velmi neutěšeném stavu, umožňuje v tomto nastudování práci s větším detailem a k hlavní hrdince je ještě daleko krutější. Věřím, že posluchači nahlédnou do hlavy Mané s velkým gustem a potěšením,“ dodává Samec, jenž na rozhlasové hře opět pracoval s režisérkou Natálií Deákovou a Anitou Krausovou v hlavní roli.

Čtěte také

Krausová v roli Mané klade důraz na slovo a temporytmus a nesklouzává k afektu ani ve vyostřených scénách. Vnitřní boj se složitými psychickými stavy, u kterých není zcela jasné, co je realita a co představa, herečka ztvárňuje civilně, úsporně. Rozhlasová hra ještě více zdůrazňuje, jak moc jsou pro hudební producentku důležité sluchové vjemy. Šumění, hučení, houkání sirén, praskání, šelestění, pískání, rozbíjení skla,… Nepříjemné zvuky a především všudypřítomné hlasy Mané obklopují ze všech stran a my díky tomu můžeme nahlížet do mysli zoufalého člověka, který se vzpírá čelit svým strachům.

Spustit audio

Související