Svátek slevového šílenství? Úspora na Black Friday je mizivá. Prodejci cílí hlavně na vaše emoce, míní dTest

24. listopad 2022

Svátek slevového šílenství zvaný Black Friday připadá letos na 25. listopadu. Nakupovat zlevněné zboží je ale zpravidla možné mnohem déle. Snahou obchodníků je totiž přilákat do obchodů co nejvíce zákazníků co nejdříve před Vánocemi. Jak velká je ale skutečná úspora? A jde vůbec o slevu? Zjišťoval dTest.

Black Friday vznikl v USA v 80. letech. U nás si své příznivce nachází přibližně od roku 2010. Před slevovými poutači, lákajícími mnohdy i na 70% slevy, je ale třeba mít se na pozoru.

„Nikdy totiž nejde o slevu na celý sortiment. Vždy se týká jen vybraného druhu zboží, které ani nemusí být chtěné. Při bližším pohledu většinou zjistíme, že jsou slevy daleko nižší,“ upozorňuje vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest Petr Šmelhaus.

Velmi důležité je proto vždy se podívat, z jaké základny se slevy vypočítávají. „Není ale zapotřebí srovnávat cenu proti původní ceně. Nutné je srovnávat ji s ostatními nabídkami na trhu. To platí obecně. A ani Black Friday by neměl této opatrnosti zbavovat,“ vysvětluje Šmelhaus.

Pozor na emoce

Snahy obchodníků prodat své zboží jsou ale samozřejmě velmi rafinované. A to nejenom na Black Friday. Příkladem je časový odpočet na e-shopech nebo informace, kolik procent ubytování už je obsazeno.

Čtěte také

„Obojí vás má dostat pod tlak a přimět zboží ihned koupit. Informace přitom vůbec nemusí být pravdivá. Spotřebitelské právo směřuje k tomu, že půjde o jednu ze zakázaných praktik,“ uklidňuje právní expert.

Nejdůležitější radou ze všech, která platí obecně při jakémkoli nakupování, je nenechat se ovlivnit emocemi. „Slevové prostředí totiž opravdu motivuje k neřízenému nakupování i toho, co nechcete. Proto je dobré dopředu si udělat nákupní seznam nebo minimálně cenu porovnat u jiného obchodníka.“

Jak vrátit zboží?

A co dělat, když si koupi zboží rozmyslíte? Na paměti je dobré mít podmínky, za jakých je možné zboží vrátit. Velmi se totiž liší postup, pokud bylo zboží zakoupeno v kamenném obchodě, a na internetu.

„Pokud jste nakoupili v e-shopu, od smlouvy můžete odstoupit do 14 dnů ode dne, kdy jste zboží převzali,“ radí právník. Dodává ale, že v kamenných obchodech právo vrátit zboží automaticky neplatí. „Tam záleží většinou na vstřícnosti prodejce. Někdy umožňuje pouze zboží vyměnit nebo uplatnit poukázku,“ uzavírá Petr Šmelhaus.

Spustit audio

Související