Světla pro denní svícení

13. červen 2006

Když se zeptáte mezi lidmi co bude největší změnou v nových pravidlech, asi se dozvíte, že bodový systémem. Jiní možná řeknou, že bude potřeba svítit celý den. A ti kdo vozí děti většinou dobře vědí, že když má auto vzadu pásy, musí vozit děti v autosedačkách. O bodovém systému byla už v motožurnálu řeč několikrát, také autosedačky jsme probírali. Na co jsme se ale ještě nedívali jsou světla. Konkrétně světla pro denní svícení.

Když se zeptáte mezi lidmi co bude největší změnou v nových pravidlech, asi se dozvíte, že bodový systémem. Jiní možná řeknou, že bude potřeba svítit celý den. A ti kdo vozí děti většinou dobře vědí, že když má auto vzadu pásy, musí vozit děti v autosedačkách. O bodovém systému byla už v motožurnálu řeč několikrát, také autosedačky jsme probírali. Na co jsme se ale ještě nedívali jsou světla. Konkrétně světla pro denní svícení.

Logo

"Světla pro denní svícení je termín, který se objeví v zákoně, jenž bude platit od 1. 7. letošního roku. V něm je řečeno, že vozidlo musí být osvětleno i za dne, a to buď standardním osvětlením, nebo zvláštními světly pro denní svícení. Zvláštními v tom smyslu, že tato světla musí být homologována podle příslušného předpisu," vysvětluje Bohumil Šticha z Helly.

Rozhodně tedy není možné si taková světla vyrobit nějakou svépomocí, i když vypadají podobně jednoduše jako světla do mlhy. Kdo je ale na auto chce, musí si je koupit. Na našem trhu je zatím jen jeden výrobce, v budoucnu možná přibude ještě Autopal. Ten má připravená světla, kde nesvítí žárovky, ale led-diody.

Logo

"Máme dva druhy světel pro denní svícení. Liší se nejenom tvarem a designem, ale i zdrojem světla, kterým je v prvním případě žárovka 6 wattů a v druhém případě 16 wattů."

Kromě silnějších žárovek jsou ale světla odlišná i v tom, že v těch dražších, které přijdou na necelé 3 tisíce korun, se žárovka nedá vyměnit. Má vydržet po celou dobu životnosti světla. Kdo by chtěl světla levnější musí si připravit něco přes dva tisíce korun. Nejste si jistí, jestli se náhodou nejedná spíš o zbytečné vyhazování peněz?

"Tohle světlo pomůže řidičům hlavně v tom, že má daleko menší příkon, než světla normální. Jedna žárovka ve světlometu má příkon 55 wattů, 6 nebo 16 wattů je příkon žárovky u světel denního svícení, což je výrazně méně. Pořídit světla pro denní svícení by si tedy měl každý, koho zajímá spotřeba žárovek nebo příkon elektrického proudu ve vozidle," radí Šticha.

Logo

Samotná montáž by sice neměla být složitá, zvlášť pro toho, kdo už má zkušenosti třeba s montáží mlhovek, přesto ji Josef Pokorný z Ministerstva dopravy doporučuje raději svěřit servisu.

"Existují předepsané míry. Například od země při nezatíženém vozidle 250mm od roviny vozovky, 400mm od odvěsu vozidla, měřeno k činné svítící ploše. To jsou ovšem pouze výňatky. V žádném případě nedoporučujeme montovat tato světla svépomocí, ale vždy v odborné dílně, která umí garantovat, že jsou montážní podmínky bezpečně dodrženy."

Bohumil Šticha to ale vidí jinak.

"Nejedná se o nic světoborného. Jde o to dodržet míry vyžadované předpisem a samotná kabeláž už je potom velice jednoduchá, stačí ji připojit na světla a k elektrické instalaci vozidla. Funguje to tak, že zapnutím zapalování už zajistíte i zapnutí těchto světel, ale jakmile se dotknete ovladače pro standardní osvětlení vozidla, tak se tato světla zhasnou. V praxi to znamená, že přes den jezdíte se světly pro denní svícení a pokud nastanou podmínky pro nutnost zapnout standardní osvětlení vozidla, světla pro denní svícení se automaticky vypínají."

Logo

A ještě jedna informace. Pokud používáte světla pro denní svícení, tedy ne běžná potkávací světla, můžete jezdit bez toho, že by, tak jako tomu bylo dosud, musely zároveň svítit zadní svítilny.

Spustit audio