Švýcaři budou hlasovat o zakotvení jízdy na kole do ústavy

Ve Švýcarsku se intenzivně debatuje o systémové podpoře takzvané pomalé mobility, především cyklistiky. Obyvatelé konfederace budou 23. září v referendu rozhodovat o tom, jestli zavázat politiky, aby přikročili k systémové výstavbě funkčních a bezpečných cyklostezek. Tématu se věnuje server Swissinfo, portál švýcarských veřejnoprávních médií.

Podle něj by se ve Švýcarsku nejednalo o úplnou novinku. Již před 40 lety si lidé podobným způsobem odhlasovali výstavbu cest pro pěší a horských turistických stezek. Stejně jako tehdy i dnes vznikla tato iniciativa zespoda. Vláda i parlament sice potřebu podpory cyklistiky uznávají, jak už to ale bývá, od slov k činům je někdy přeci jen daleko.

Jeden pokus už proběhl

„Nikdo v komisi nezpochybňuje potřebu rozvoje pomalé mobility, zvláště cyklistiky,“ ujišťuje senátor z Liberálnědemokratické strany (FDP) Raphaël Comte. Připomíná, že už v roce 1977 měly být v ústavním dodatku o cestách pro pěší výslovně uvedeny i cyklostezky, zákonodárci ale tehdy tuto část zablokovali.

Vláda předpokládá, že podpora cyklistiky zlepší situaci v dopravě do práce i ve volnočasových aktivitách. Hlavní výhodou má být snížení automobilové dopravy a méně přeplněné vozy hromadné dopravy. S tím jde ruku v ruce snížení znečištění, hluku i spotřeby energie. Jízda na kole také pochopitelně prospívá lidskému zdraví.

Cyklodoprava není zdaleka na vrcholu

Navzdory hornatému terénu je cyklistika ve Švýcarsku velmi populární. Kolo vlastní polovina z osmi milionů obyvatel. Jen v loňském roce se zde prodalo přes 330 tisíc těchto dopravních prostředků, z toho téměř 90 tisíc představovala elektrokola. Celkem mají alespoň jeden bicykl doma dvě třetiny švýcarských domácností.

Kolo, cyklista, cyklistika ve městě, silnice

Využití cyklodopravy přitom zdaleka nedosahuje maxima kapacity. Podle propočtů, jež uvádí server Swissinfo, je 80 % cest autobusem či tramvají a polovina cest autem kratší než 5 kilometrů. To je vzdálenost, kterou lze bez problémů a rychle urazit i na kole.

Mandát si vláda rozdělí s kantony

To ovšem vyžaduje vytvoření pohodlných, ale hlavně bezpečných cyklostezek. Jde především o jejich oddělení od silnic i stezek pro pěší. Vážnost této podmínky si všichni uvědomují. Cyklistika je totiž ve Švýcarsku jedinou oblastí dopravy, kde od roku 2000 narůstá počet nehod.

Pokud ústavní dodatek projde, dostane vláda mandát k vytvoření systému opatření pro výstavbu cyklistické infrastruktury. Kabinet na sebe tuto odpovědnost vzal, prosadil si ale do návrhu, že nebude odpovídat za její konkrétní implementaci v jednotlivých kantonech. Ty mají mít – jak je to ve Švýcarsku obvyklé – svoji autonomii. Vláda v Bernu zde zasahovat může, ale nemusí.

Konzervativci jsou proti

Takto upravený návrh prošel bez problémů parlamentem a občané o něm budou hlasovat. Na podpoře se shodly všechny švýcarské parlamentní formace s výjimkou konzervativní Švýcarské lidové strany (SVP). Ta jediná označuje dodatek za zbytečný.

„Zasahujeme do suverenity jednotlivých kantonů a městských samospráv a uzákoňujeme něco, co už v podstatě funguje,“ shrnuje výhrady partaje její poslanec Thomas Hurter. Jeho stranický kolega Erich Hess dodává, že tak federální vláda bude posilovat moc mimo své kompetence.

Finální rozhodnutí ale budou mít v září švýcarští obyvatelé. Aby návrh prošel, musí pro něj hlasovat jak celková většina všech voličů, tak více než polovina kantonů, připomíná server Swissinfo.

Spustit audio

Související