Tísňové tlačítko a čidlo pohybu mohou zachránit život. Služba NADOSAH je pojistkou třeba pro osamělé seniory

17. březen 2022

NADOSAH – tak se jmenuje služba, která nabízí starším, nemocným nebo handicapovaným lidem v Jihočeském kraji podporu pro tísňové situace. Jde o kombinovanou sestavu několika zařízení, která dokáží přivolat záchranku (či sousedku), komunikovat s klientem i sledovat, jestli se po bytě pohybuje.

Základem jsou známé náramky a přívěsky s tísňovým tlačítkem. Ale nejen to. „Klienti a klientky mají k dispozici tři zařízení. Kromě tlačítka je to ještě ústředna, která zprostředkovává oboustrannou komunikaci mezi dispečinkem a klientem. A dále mají v bytě namontované zařízení, které je opatřeno pohybovým čidlem a hlídá, jestli je tam pravidelný pohyb,“ vysvětluje jihočeská koordinátorka služby Alena Bártíková z odboru politiky stárnutí při ministerstvu práce a sociálních věcí.

Alena Bártíková

Tímto způsobem si lze přivolat pomoc například ve chvíli, kdy se člověk necítí dobře, upadne a podobně. „V krizové situaci klient stiskne tlačítko na náramku, signál dostane dispečink. Odtud se mu ozvou, zeptají se, co se stalo, s klientem po celou dobu hovoří a zároveň vyhodnotí, zda je nutné zavolat rodině, známým, sousedům, případně i záchrannou službu,“ popisuje Alena Bártíková.

K této komunikaci slouží právě ona ústředna. „Zařízení má zabudovaný mikrofon i reproduktor, takže klient slyší operátorky a ony slyší klienta. A to dokonce i přes několik zdí a dveří v bytě,“ potvrzuje Alena Bártíková.

„Jestliže klient třeba upadne ve vaně a zmáčkne tlačítko – to je voděodolné, takže se s ním může i koupat – reaguje ústředna i přes dva pokoje. Operátorky přijmou signál a opět i přes několik zdí se s klientem uslyší,“ ujišťuje s tím, že v bytě každého klienta se zařízení nastavuje a zkouší tak, aby toto všechno umožňovalo. „I když senior třeba nedoslýchá, dokážeme zvýšit hlasitost tak, aby měl jistotu, že se své pomoci dovolá,“ dodává.

Čtěte také

Tyto komponenty jsou na sobě vzájemně závislé, i ony si musejí být NADOSAH. Ale pomoc si lze přivolat třeba i z procházky v přírodě. „Někteří klienti využívají takzvaný tracker, který mají na krku. I z něho mohou zavolat pomoc, dispečink se opět ozve, zjišťuje, co se stalo, a řeší situaci. S trackerem se dá dorozumět cíleně a místo mobilního telefonu,“ uvádí Alena Bártíková.

Součástí služeb je dále třeba úschova rezervních klíčů pro případ výjezdu k člověku, který je v bytě sám, je v bezvědomí nebo se nemůže hýbat. Vedle těchto krizových situací nechybí ani prostá psychická podpora ve formě popovídání, pravidelné návštěvy sociálních pracovnic a také pomoc s vyřízením příspěvku na péči.

Ten může pokrýt náklady na měsíční paušál za službu NADOSAH. Cena se pohybuje od 350 do 570 korun. A jak se podle Aleny Bártíkové shodují klienti i jejich rodinní příslušníci, za pocit bezpečí to stojí.

Celý rozhovor s Alenou Bártíkovou o službě NADOSAH, která je určena seniorům, ale třeba i tělesně handicapovaným a nemocným lidem jakéhokoli věku, si poslechněte online.

Spustit audio

Související