Tři ženské hlasy, každý z nich je věrným obrazem svébytné kultury. Sedmé nebe Petra Dorůžky o nové hudbě Ivy Bittové, Souad Massi a Antonije Batinić

16. prosinec 2022

Iva Bittová pracuje souběžně na celé řadě projektů, v minulosti dokonce koncertovala s kalifornským Kronos Quartetem, natočila album s norskou skupinou Kitchen Orchestra a romskými muzikanty ze Slovenska. Velká část její tvorby vychází u zahraničních vydavatelů. Své nové album vydala u nezávislé německé společnosti Pantopia, která má v katalogu řadu dalších vysoce kvalitních alb s muzikanty z celého světa.

V nahrávkách se Bittová ohlíží do minulosti, album nazvala What my father sang to me,  Co mi zpíval můj tatínek.

Souad Massi vyrůstala v Alžírsku, ale vyhrůžky islámských teroristů ji přinutily odejít do Francie. Vzbudila zde překvapivý ohlas, i když zpívala především arabsky.

Kouzelné melodie jejích písniček balancovaly na hranici obou kultur, evropské a severoafrické, francouzské publikum je vnímalo jako objevnou a přitom srozumitelnou delikatesu. Nové album Sequana pojmenovala Souad Massi podle antické bohyně z doby říše římské, která byla patronkou křišťálového pramene francouzské řeky Seiny.

Sevdah je původně arabské slovo, které prostřednictvím turečtiny proniklo do Bosny, a označuje temnou vášeň, iracionální vzplanutí a též lásku. Písně sevdalinka pronikají do světa tragickou souhrou okolností až po krvavém rozpadu Jugoslávie, kdy z posledních žijících mistrů žánru vzniká skupina Mostar Sevdah Reunion.

Letos se sestava vrací s novým albem a s novou generací umělců i novou vizí. Dvanácté album skupiny vyšlo před několika týdny pod názvem Lady Sings the Balkan Blues, Dáma zpívá balkánské blues, a tou dámou je jednatřicetiletá zpěvačka Antonija Batinič z města Kupeš, západně od Sarajeva.

Spustit audio