Ukládáme motorku k zimnímu odpočinku

19. listopad 2008

Vypadá to, že letošní dlouhá motorkářská sezóna přeci jen končí. Rtuť teploměru už je na takové úrovni, že jízda na motorce není zrovna příjemná... Nastal tedy čas, připravit motorku na zimní spánek. Někdo ji jen tak odstaví do garáže, správný motorkář si ale svého dvoukolového miláčka hýčká a stroj řádně zazimuje. Jak se to dělá a na co všechno by se nemělo zapomenout? To vám v následujícím článku připomeneme.

Je to tak, motorkářská sezona končí, přišel čas na jiné radovánky. Kdo má svůj motocykl rád, najde si nějakou tu hodinku a motorku zazimuje. Čím začít?

"Určitě naše děťátko neodstavíme špinavé, takže první krok bude jeho důkladné očištění. Celou sezónu nám přece dobře sloužil, takže si zaslouží šampón a také nějaký ten vosk. Potom se nám bude s čistým strojem lépe pracovat," radí vedoucí motoservisu Mari moto Milan Štumpa.

Pokud máme stroj s řetězem, zaměříme se právě na něj a řádně ho vyčistíme.

"Po celou sezónu jsme pečlivě mazali řetěz, takže teď je potřeba ho od mastnot očistit. Zrovna lehce to nepůjde, takže budete potřebovat speciální chemii, která je v prodejnách běžně dostupná. Očistěte také ráfek a příslušná místa na kyvné vidlici."

Další důležitou součástí, o kterou je nutné se postarat, je akumulátor. Pokud zrovna nemáme možnost dát si motorku na zimu do obýváku vedle gauče, a musí do studené garáže, akumulátor rozhodně vyndáme.

"Baterii uložte v teplém a suchém prostředí. Přes zimu, jak se lidově říká, ji dejte trochu čuchnout elektřiny - alespoň jednou za měsíc ji nabijte."

Co pneumatiky? Motorku dáme na hlavní stojan, aby pneumatiky byly co možná nejméně v kontaktu s podlahou, jinak nepotřebují zvláštní péči. Pojďme na motor. Někdo si na zimu lije olej do válců, aby je zakonzervoval proti korozi. To dělají ti pečlivější z nás. Také nádrž se chrání před vnitřní korozi a to jednoduše. Naplní se až po okraj benzínem. Naopak karburátor musí být před zimou suchý. Proč?

"Benzín se postupně odpařuje, vysychá a zanechává po sobě usazeniny na stěnách nádrže a trysek. Leckdy zůstanou slepené visící jehlové ventilky, které na jaře nepustí benzín do vnitř. Každá plováková komora má výpustní šroub, pomocí kterého vypustíte zbývající palivo ven z karburátoru."

Kdo nemá pro ustájení garáž a motorku nechá na zimu třeba na zahradě pod plachtou, určitě se mu vyplatí ji celou zakonzervovat konzervačním olejem ve spreji, chránícím proti korozi.

"Je to netečné k lakovaným plochám i plexisklům, čehož by se mohli majitelé bát. Osobně s tím stříkáme celou motorku."

Samozřejmě na jaře zase konzervant dokonale smyjeme. Ale to až na jaře.

Spustit audio