Úžasné životy: Věra Chytilová podle Miroslava Donutila

13. únor 2022

Vzdorovitá, umanutá, drzá, ale vždy nanejvýš osobitá. Režisérka Věra Chytilová patřila k nejvýraznějším tvářím takzvané Československé nové vlny a nezaměnitelnou stopu zanechala také v porevoluční české kinematografii. „Každý její film je jasným a zřetelným pohledem Věry Chytilové na svět,“ vzpomíná na autorku Sedmikrásek nebo Hry o jablko herec Miroslav Donutil.

Dramaturgie: Marek Mojžíšek
Zvukový mistr: Jan Brauner
Premiéra: 13. 2. 2022
Produkce: Klára Illiašová

S Věrou Chytilovou se Miroslav Donutil seznámil při natáčení kultovního snímku Dědictví aneb Kurvahošigutntág, ve kterém si zahrál právníka Ulricha. „To, že přišel tento film, jeden z mála, který se obul do toho, co se tady dělo v době privatizace, to bylo jedině dobře,“ říká Donutil. Dobová kritika přitom film odepsala a Věře Chytilové předpovídala tvůrčí konec. „Opak se stal pravdou,“ připomíná herec.

Režisérka feministka

Na Chytilovou vzpomíná Donutil také jako na dámu, která se vymezovala vůči mužům. Na filmovém placu tak na muže často křičela. Prý proto, že jinak by si jí vůbec nevšimli, zprostředkovává Donutil její vysvětlení, když se jí na to ptal.

Čtěte také

Označit se za feministku se přitom Chytilová dlouho zdráhala, nakonec se však k feminismus přihlásila. „Dnes už žádná žena nemůže nebýt feministkou, protože věci nejsou v pořádku. Záleží jenom na ženách, jestli docílí toho, aby to bylo lepší,“ nastiňuje na archivní rozhlasové nahrávce.

Vztahům mezi muži a ženami se věnovala například ve filmu Pasti, pasti, pastičky. Zneužitá žena v něm kastruje dva muže, kteří ji znásilnili. „Ten film byl tragikomický. Ale odkryl takové situace do úplného kořene, do úplného dna tohoto problému,“ vyzdvihuje na snímku Donutil, který jednoho z násilníků ztvárnil.

Režisérka vizionářka

Ze všech filmařských kvalit Chytilové zmiňuje Donutil také schopnost odhadovat další vývoj společnosti. „Měla vizi do budoucnosti. Viděla věci, které mnoho lidí vůbec nevnímalo,“ podotýká. „Byla skvělou znalkyní lidských charakterů, tak to s velkým kusem předstihu dokázala odhadnout.“

Čtěte také

Ve své tvorbě si nekompromisně podle Donutila stála za svým. Ostřejší výměna názorů během natáčení nebyla nic neobvyklého. „Nebrala si servítky,“ přibližuje Donutil. Sama Chytilová však v jednom rozhlasovém rozhovoru řekla, že na ostatní křičí ze strachu: „Protože mě hanba omývá, je to z úzkosti, ze strachu, že se věci dějí špatně.“

Spustit audio

Související