V mladoboleslavském Škoda Muzeu je k vidění i „dědeček automobil“

7. únor 2014
Česko – země neznámá

Jsou města, která jsou natolik svázána s určitou tradicí, nebo významnou místní firmou, že si jeden název bez druhého neumíme představit. Například auto Škoda a Mladá Boleslav. Zakladatelé firmy – mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement byli původně vášniví cyklisté, nakonec ale díky své šikovnosti založili jednu z nejstarších automobilových značek na světě.

Své první jízdní kolo značky Laurin & Klement vyrobili v roce 1895 a už o čtyři roky později začali vyrábět i motocykly, se kterými se účastnili soutěží. V roce 1905 z jejich dílny vyjel první model automobilu – Voiturette A a okamžitě se stal prodejním trhákem. Luxusním bílým automobilem typu Voiturette (zástupcem řady G) v té době dokonce jezdil i japonský císař.

Další zlom přišel v roce 1925, kdy došlo k fúzi automobilky Laurin & Klement a plzeňské strojírny Škoda. Tehdy vznikl legendární vůz „Laurin Klement Škoda 110“. Byl pohodlný, se schůdky, nově měl také nápravu hned vedle motoru. Naprostou novinkou ale byla elektrická světla, proto měl tento model u střechy pomocný reflektor – tzv. „hledáček“.

Formule 3 Spider

Historie všech těchto vozů je tak významná, že v původních výrobních halách z počátku 20. století vzniklo Škoda Muzeum. Najdete v něm celou základní vývojovou řadu značky Laurin & Klement a Škoda až po nejnovější modely včetně závodních vozů. V rámci expozice je také vystavený původní vůz, který znáte z filmu Dědeček automobil a můžete se do něj dokonce posadit a nechat se vyfotit.

Během výstavy můžete navštívit také příjemnou kavárnu Václav. A pokud jsou veteráni vaším skutečným koníčkem, cestu do Škoda Muzea můžete spojit také s návštěvou Muzea historických motocyklů Jawa v Rabakově u Mladé Boleslavi.


Zvětšit mapu

Spustit audio