V mých hodinách je řev. Řvu já, řvou žáci a funguje to skvěle, říká Zlatý Ámos Tomáš Pírek
„Mám rád, když jsou moji žáci nedůvěřiví, pořád se ptají a zpochybňují to, co jim říkám. Mám rád, když se dostaneme až tam, kdy neznám odpověď a pak ji společně hledáme,“ říká čerstvý vítěz ankety o nejoblíbenějšího českého učitele.
Tomáš Pírek učí na pražské Základní škole U Krčského lesa češtinu, dějepis a občanskou výchovu. Zároveň je třídním 8. B. Právě s podporou jejích žáků do ankety vstupoval. „Samozřejmě mi chybí osobní kontakt. Ale vždycky před začátkem se s žáky nahecujeme, řekneme si, že si to dneska užijeme a že to prostě dáme,“ říká o on-line výuce. S rodiči si prý často volá a píše. „Dodáváme si navzájem odvahu. Když chtějí znát můj názor, jsem tu vždycky pro ně,“ dodává.
Čtěte také
„Moje třída měla problémovou pověst, a když jsem se s nimi setkal první den, trochu jsem pochyboval, jestli to zvládnu. Ale hned druhý den jsem poznal, že ano,“ popisuje mladý učitel úskalí toho, jak pro literaturu nebo dějepis nadchnout dvě desítky čtrnáctiletých žáků. „Ještě se mi je nepodařilo přesvědčit všechny, že čeština je super věc, ale důležitější je chemie, kterou mezi sebou máme. A ta funguje skvěle.“
O on-line výuce říká, že mu zúžila možnosti, jak zajímavě učit: „Všechno ale jde. Možná ne v takové míře a v takové kvalitě, ale dá se to zvládnout,“ uvažuje Pírek a dodává: „Děti je potřeba připravovat do budoucna, do života. Jenže my teď moc nevíme, co od budoucnosti můžeme čekat.“
Poslechněte si celý rozhovor s čerstvým Zlatý Ámosem Tomášem Pírkem.
Související
-
Vyhoření mladých učitelů – perfekcionismus a přepálený začátek. Jak se mu vyhnout?
Syndromu vyhoření čelí většina pečujících profesí. V čem je ale učitelské vyhoření specifické a jak se mu dá předcházet?
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.