V Olomouci začala fungovat nová tramvajová trať na sídliště Nové Sady. Její stavba stála téměř půl miliardy korun

2. listopad 2022 12:20

Obyvatelé nejlidnatějšího olomouckého sídliště Nové Sady se dočkali tramvajové trati. První spoje na ni vyjely v pondělí. Stavba nové trasy o délce 1,2 kilometru zabrala dělníkům dvacet měsíců a stála bezmála 470 milionů korun.

„Normálně tam ty spoje byly hodně složité. Nově zavedená tramvaj to lidem hodně ulehčí, já jsem spokojená,“ těší jednu ze studentek, která čeká na spoj na zastávce Trnkova ve směru na Nové Sady. Z opačného směru z olomouckých Nových Sadů na Trnkovu přijel senior Zdeněk, který na spuštění nové části tramvajové trati dlouho čekal. „Jsem moc rád, že to zavedli. Jel jsem hned první tramvají 4:34 a je to dobré. Pomůže to nejen mně, ale hodně lidem,“ říká Zdeněk.

Nové části tramvajové trati se obyvatelé okolí dočkali po dvaceti měsících prací, kdy byla v místě stavby četná dopravní omezení. Šlo o jednu z největších investic ve městě v posledních letech. „Vysoutěžená cena byla 469 milionů korun, z toho 340 milionů pokryla dotace. Proto pro nás také bylo důležité i v té těžké covidové době tuto investiční akci spustit a dokončit ji tak, abychom řádně mohli čerpat dotace,“ vysvětluje olomoucký primátor Miroslav Žbánek z hnutí ANO.

„Bylo důležité i v té těžké covidové době tuto investiční akci spustit a dokončit ji tak, abychom řádně mohli čerpat dotace.“
Miroslav Žbánek z hnutí ANO, primátor Olomouce

V místě je teď 1200 metrů nové tramvajové trati a tři zastávky  Trnkova, Zikova a U Kapličky. Dělníci postavili také nové chodníky a parkovací místa. V listopadu ještě musí dokončit terénní úpravy okolí. „Zkolaudovány byly komunikace a ta samotná tramvajová trať včetně dopravního mobiliáře. Je zde možnost platit kartou na automatech na rozdíl od jiných úseků. Zůstává ještě finální dokončení ploch veřejné zeleně, které proběhne teď v listopadu,“ doplňuje Žbánek.

Od 17. listopadu návrat tradičních linek

Na Nové Sady zajíždí tramvaje s označením X3 a X5, podle mluvčí olomouckého dopravního podniku Anny Sýkorové každá z nich v patnáctiminutovém intervalu. „Takže z konečné zastávky přibližně co sedm minut jede tramvaj ve směru do centra města. Linky jsou označeny X3 a X5 z důvodu výluky u hlavního nádraží. Od 17. listopadu se potom cestující mohou těšit na návrat linek do původních tras tak, jak byli zvyklí,“ komentuje Sýkorová.

Linka číslo 5 jezdí na Nové Sady směrem od nádraží přes centrum kolem Šantovky, číslo 5 pak od nádraží přes Envelopu.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio