V Orlickém Záhoří začala výstavba skiareálu. Nová sjezdovka by měla být k dispozici už příští zimu

29. leden 2020 10:25

Na okraji Orlického Záhoří začala dlouho plánovaná výstavba skiareálu. Čtyřsedačková lanovka s ochrannými bublinami o délce téměř 1,5 kilometru vyveze lyžaře až nahoru na hřeben Orlických hor. 

Čtěte také

Samotná sjezdovka bude mít délku 1650 metrů a bude končit poblíž bezplatného parkoviště, které dnes slouží jako hlavní nástupní místo na běžkařský okruh. První lyžaře chtějí v Orlickém Záhoří přivítat už příští zimu.

S nezávislým starostou Orlického záhoří Vojtěchem Špinlerem stojíme v místě, kde by měla být vybudována spodní stanice lanové dráhy k novému skiareálu.
„Teď je to momentálně ve fázi, kdy se provádí kácení. Jakmile to bude ukončeno, tak nás čeká frézování pařezů a příprava. Máme vydané stavební povolení, můžeme tedy začít stavět. Je to o shánění peněz, ale chtěli bychom mít na podzim letošního roku téměř vše hotovo. A už sezónu 2020 zahájit."

Na okraji Orlického Záhoří začala dlouho plánovaná výstavba skiareálu

Je vidět již vykácený pruh v lese pro budoucí sjezdovku. Jak bude dlouhá a kde bude umístěna horní stanice lanovky?
„Horní stanice lanovky bude umístěna přímo na Jiráskově stezce, téměř na vrcholu kopce. Tam už jsme nad tisíc metrů nad mořem. Je to zejména kvůli tomu, abychom mohli dole ze záchytného parkoviště dostat běžkaře až nahoru na hřeben. Bude to pro ně velice pohodlné. Mohou dole zaparkovat auto na neplaceném parkovišti a nechat se vyvést sedačkovou lanovkou nahoru. Potom mají několik možností se rozjet. Buď směrem Velká Deštná nebo Pěticestí."

U silnice je složena hromada vykáceného dřeva

„Je to v podstatě prvoles. Jedná se o zalesněné louky a bývalé pozemky, které byly využívány původními obyvateli k zemědělské činnosti. Není to příliš kvalitní prvoles, jedná se o smrkové porosty, které jsou hodně poškozené od zvěře. Proto jsme se rozhodli, že právě výstavba areálu bude v tomto místě. Nedojde tam k nějaké větší újmě na lese. vytěžena je spodní část a začne se těžit horní část," vysvětluje Vojtěch Špinler.

Čtěte také

Sjezdovka bude ovšem protínat běžecký areál v Orlickém Záhoří. Jak se to bude kombinovat?
„Máme to připraveno, počítáme s tím. Na jednom místě, asi na dvou sloupech se to protíná, ale necháme okruh takový, jaký je. S tím, že přidáme ještě sloupy, aby se běžkaři nedostali do střetu se sjezdaři. Počítáme i s večerním lyžováním. Už teď máme připraven příjezd do osvětleného běžeckého areálu na jedné straně a zkrácení u sjezdovky. Ale běžecký okruh zůstane zachován. Přibude ještě asi 300 metrů dalších světel."

Jakou cestu musela obec Orlické Záhoří urazit od prvotního nápadu vybudovat skiareál až k samotné realizaci?

„Když to vezmu, tak jsme prošli v podstatě sedmi soudy a bohužel nás to zdrželo. Možná až o 15 let, mohli jsme stavět už třeba před 12 či 13 lety," dodává nezávislý starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler.

autoři: Václav Pilný , baj
Spustit audio

Související