19. ledna 2023 v 11:05 |

Virtuozita jako zhoubný vliv na interpretaci uměleckého díla. Umění oslavilo 1.000.060. narozeniny

Virtuozita jako zhoubný vliv na interpretaci uměleckého díla. Umění oslavilo 1.000.060. narozeniny
Narozeniny umění v klubu Punctum
19. ledna 2023 v 11:05 |

Virtuozita jako zhoubný vliv na interpretaci uměleckého díla. Umění oslavilo 1.000.060. narozeniny

Poslechněte si záznam přímého přenosu koncertního večírku a narozeninové oslavy z klubu Punctum.

Program večera v klubu Punctum vystavěli dramaturgové Miroslav Tóth a Ladislav Železný na myšlence nedávno objevené ve víc jak tisíc let starém traktátu avarského mistra umění Anakuej Anločen Jugurus Kajd Tuduna O zhoubném vlivu virtuozity na interpretaci uměleckého díla (A virtuozitás káros hatásáról a műalkotás értelmezésére, l.p. 582). Miroslav Tóth k dramaturgickému záměru uvádí: 

Mistr Kajd Tudun odhaluje symboliku založenou na znaku jednoho prstu oproti přechodu k používání dvou prstů při interpretaci uměleckého díla. Vysvětluje to tím, že ukazuje, jak se myšlení o umění radikálně změnilo jen díky rozdílu v používání jednoho nebo dvou prstů. Kajd Tudun říká, že až do doby, kdy lidstvo tvořilo dílo jedním prstem, muselo omezit myšlení na to, čemu se říká nevyhnutelné. To znamenalo, že práce byla svěřena do rukou jen několika málo jedinců. Přičemž znak používání dvou prstů se vztahuje k dnešku. Dva prsty znamenají ornament. Jde o pohyb. Zrychlené a zkrácené vykreslení stejných informací uměleckého díla stejně, jako jedním prstem. Kajd Tuduna poukazuje na to, že tzv. nevyhnutelné (při použití jednoho prstu) se stává tzv. zhoubným (při použití dvou prstů).

O vznik tradice Narozenin umění se postaral 17. ledna roku 1963 francouzský umělec a člen avantgardního sdružení Fluxus Robert Filliou. Ve své přednášce “Whispered History of Art” tehdy prohlásil, že umění se zrodilo přesně před 1,000,000 let v okamžiku, kdy pravěký umělec vhodil suchou houbu do nádoby s vodou. A o deset let později ve středu 17. ledna 1973 poprvé veřejně uspořádal oslavu Narozenin umění v Neue Galerie im alten Kurhaus v Cáchách. Od roku 1987 postupně oslava nabývá globálního rozměru a později se k ní přidává i expertní skupina Euroradio Ars Acustica. 

Během přímého přenosu oslavy jsme měli možnost naslouchat různým akustickým dárkům reflektujícím zhoubný vliv v kontextu hudební virtuozity, počínaje performancí Miroslava Vodrážky MEN – Manifest Emocionalismu Nyní a konče Sólem na černou díru českého konceptuálního hudebníka Tomáše Vtípila, který si ke spolupráci přizval vokalistku Janu Vondrů.

Čtěte také

Na programu dále bylo vystoupení Filharmonické společnosti Konečný cíl Drancy, jedné z nejexkluzivnějších dechových kapel u nás, s hity všestranného pianisty a hudebního experimentátora Vojtěcha Procházky. Slovenské duo BOH VAJEC + SKLOBETON = FORMAČKA se pokusili o dekonstrukci a meta-deskripci tradičních hodnot folklorní dechové hudby, kterou jeden z protagonistů nalezl v rodinném archivu svého otce. Finský experimentální kytarista, zpěvák a intervenční butó tanečník Pasi Mäkelä vklouzl do programu s volnou improvizací se závanem japonského červeného slunce vnořeného do kytarového komba. Celý dvouhodinový program zahájil hudební Dárek performerky a spisovatelky Zuzany Fuksové a mistra nekonvenčních audio situací Ladislava Mirvalda, kteří se exkluzivně u příležitosti Narozeniny umění propojili ve formaci Potěšení na naší straně. 

Narozeniny umění v klubu Punctum

Na základě teorie zhoubného vlivu virtuozity na interpretaci uměleckého díla si při poslechu přímého přenosu Narozenin umění z klubu Punctum na pražském Žižkově zachovejme otevřenou mysl a pokládejme si otázku: Kde jsme dnes – v symbolice jednoho nebo dvou prstů?

Ke konceptuální oslavě Narozenin umění, na níž umělci každoročně přinášejí umění své dárky, a to formou koncertů, instalací, nebo nejrůznějších performancí, se Český Rozhlas Vltava připojuje už od roku 2005 a zároveň s dalšími evropskými rozhlasovými stanicemi vytváří rozhlasový festival Euroradio Art’s Birthday – Ars Acustica special evening.

Akce vzniká ve spolupráci s Evropskou vysílací unií (EBU), skupinou Euroradio Ars Acustica a projektu Českého rozhlasu R{A}DIO{CUSTICA} zaměřujícího se na současnou scénu akustických umění a progresivní radiofonické formy /// radioart.cz