Výběr z denního tisku 16. května 2011
Všechny hlavní denníky se dnes pomyslně sešli na festivalu v Cannes a věnují mu velkou část svých kulturních rubrik.
Zatímco Věra Míšková pro Právo přináší spíše reportáž o uvedení nového dílu Pirátů z Karibiku včetně hysterie z příjezdu Johnyho Deppa, publicisté ostatních periodik se věnují soutěžní sekci a ambicióznějším snímkům.
Tereza Brdečková pro Lidové noviny připravila jejich nejzevrubnější výběr a hned v úvodu uvádí, že „Už teď je jasné, že jde o ročník silných jmen“. Následují minirecenze čtyř snímků, první z nich, ke kterému se ostatně pochvalně vracejí i komentátoři ostatních periodik je francouzský Polisse, který čerpá z tradice francouzských policejních thrillerů a věnuje se problematice zneužívání dětí v rodinách. Dalším dílem, které zaznamenalo u českých komentátorů ohlas je italský film Habemus Papam, věnující se psychickým potížím nově zvoleného papeže a jeho psychoanalytickým sezením. Eva Zaoralová pro MF Dnes dokonce uvádí, že jde o žhavého kandidáta na zlatou palmu. Z Belgie na festival přijel snímek Le gamin au velo (Chlapec na kole), z USA pak Let´s talk about Kevin (Pojďme se bavit o Kevinovi). Je zajímavé, kolik se letos v oficiálním programu sešlo snímků o trpících, opuštěných či narušených dětech.
Všechna periodika nakonec také uvádějí, že na hlavní hvězdy festivalu se teprve čeká. Již dnes večer to bude Strom života od Terence Malicka. Zítra představí novinku Le Havre finský filmový mistr Aki Kaurismaki, ve středu přijede Lars von Trier se svou Melancholií, ve čtvrtek Pedro Almodóvar a La piel que habito. Je tedy na co se těšit.
Právo a MF Dnes přinášejí na svých stránkách krátká ohlédnutí za letošním ročníkem festivalu Svět knihy. Rekordní byla účast 322 vystavovatelů ze 47 zemí světa a na 38.000 návštěvníků, největšími lákadly pak byl saudský palác plný arabské literatury a pavilon Svět e-knih. Jiří P. Kříž pro dnešní Právo přináší recenzi z inscenace ostravského divadla Petra Bezruče Pestré vrstvy. Jde o nastudování autobiografického románu Ivana Landsmana v režii Januzse Klimsy v ostravském dole Hlubina. Inscenace je provokativním, zemitým ohlédnutím za osudy člověka, který se v polovině 80.let marně snaží vycestovat a když se mu to nakonec podaří, ocitá se na pokraji smrti hladem v Holandsku. Po převratu a návratu do vlasti mu pak rychlokvašení kapitalističtí úředníci odmítnou vydat osvědčení o českém občanství. „Jazyk je kvalitou nad jiné/ Pro silné slovo se nechodí daleko, ale v přenesení do příběhu zní jako surová, industriální poezie naší doby.“ Uvádí J.P.Kříž.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka