Výběr z denního tisku, 22. dubna 2011

22. duben 2011

Za necelé dva týdny začíná v Třeboni Anifim 2011. Nabídne divákům mimo jiné retrospektivu Jana Švankmajera, filmy nominované na oskara či žhavé novinky ze světa animovaného filmu, informuje dnešní Právo ve stručné zprávě. Dočtete se také, jaké že filmy budou na přehlídce soutěžit.

Právo dále informuje o středečním pražském vystoupení Radka Baboráka jako dirigenta v čele Českého národního symfonického orchestru. Klasický repertoár Beethovena, Brahmse a Dvořáka si přišlo do Smetanovy síně Obecního domu poslechnout hodně posluchačů a neodešli zklamaní: Baborák jako dirigent klasiky má prý jasná gesta a jako dlouholetý orchestrální hráč ví, co zdůraznit a co potlačit. Nemusí ani přinášet nějaké nové objevy a přesto u posluchačů uspěje. Hospodářské noviny zpravují ve stručném sloupku o retrospektivní výstavě Kurta Gebauera v Galerii Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze. Název výstavy „Zveřejnění“ vysvětluje samotný autor: „Existuje cosi jako umělecký provoz. To jsou galerie, muzea, obchody se suvenýry a práce s veřejným prostorem. Veřejný prostor nemá většinou nic společného s uměním (…) anebo jen ve své pokleslé formě, a tak se o něj málokdo umění lačný zajímá. Mě baví hlavně práce s tímto ne dost dobře obhospodařeným tématem. Přes potíže růstu socialistické, komunistické a raně kapitalistické společnosti se snad sem tam něco povedlo udělat, veřejnost většinou o veřejných věcech nic neví. A tak jsem se rozhodl své veřejné věci zveřejnit.“ HN také přináší článek o letošním ročníku ceny Miese van der Rohe. Evropskou stavbou roku se stalo Nové muzeum v Berlíně, které bylo dostaveno v roce 2009 podle návrhu britského architekta Davida Chipperfielda. Stavba je prý výjimečnou ukázkou toho, jak lze uchovat paměť. Jsou tu zachované stopy původní slávy, stopy války a následného chátrání a nad tím dostavba, která je moderní a současně respektuje tradiční tvarosloví. Také recenzi svazku esejů Henryho Millera, které vyšli v nakladatelství Dauphin, si přečtete v dnešních HN. Překladatel Ondřej Skovajsa podle Ladislava Natě, eseje vybíral dobře, když sáhl zejména po esejích z pařížského období. Krása tisíce a jedné noci, staré šperky zbraně i koberce ze sbírek islámského umění Moravské galerie v Brně, budou v moravské metropoli vystaveny od pátku. Zprávu o obsahu výstavy opatřenou fotografiemi přináší v dnešní Mladé frontě Zuzana Drtinová. Výstava si prý klade za cíl představit techniky, které se v orientálním umění používaly. A nakonec Lidové noviny nás kromě pravidelného výtvarného pátku, zavedou v recenzi Kateřiny Slámové Bartošové do Národního divadla Brno. V Mahenově činohře měla premiéru inscenace Rostandova Cyrana z Bergeracu. Režíroval ho šéf činohry Zdeněk Plachý a do hlavní role obsadil Petra Halberstadta. Udělal prý dobře, kromě jeho role ale představení nemá čím zaujmout, je bez koncepce a skoro by se chtělo říct, že i bez režie.

autor: Petr Gojda
Spustit audio