Výběr z denního tisku 27. května 2011

27. květen 2011

Válečné tematice ve filmu a na divadle se věnují dnešní Hospodářské noviny. Přinášejí totiž recenzi na nový film podle scénáře Zdeňka Mahlera Lidice a kritiku nového představení divadla na zábradlí Česká válka, textu Miroslava Bambuška.

Podle Ireny Zemanové režisér Lidic Petr Nikolaev dokázal bravurně ustát vnější tlak a namísto očekávané melodramatické fresky, kýčovitého filmového pomníku, vystavěl překvapivě solidní, komorní drama, jímž od samého počátku prostupuje úzkostná atmosféra. Lidice prý nehrají na city, a právě svou civilností dokonale dojímají.

Bambuškovu nesmiřitelnou válku s výpadkem naší historické paměti pak oceňuje Marie Reslová v zamyšlení nad novou inscenací Davida Czesanyho v DnZ. Miroslav Bambušek tentokrát vytvořil příběh, jehož postavy a obrazy chtějí být esencí mnoha pohnutých osudů. Těch z rodu bratří Mašínů nebo Milana Paumera, statečných farářů zmučených v komunistických lágrech, matek, které přicházely o své děti i kolektivizované rodové grunty. Divadelní inscenace však pro ni příliš mluví jazykem historické studie a její postavy jsou schematické, ze schematičnosti se je snaží vysvobodit až herci: je tu například krásná postava faráře Hlada, ukázněně a jemně ztvárněná Leošem Nohou.

Lidové noviny v rámci výtvarného pátku přinášejí recenzi pařížské monografie Eduarda Maneta z pera Tomáše Pospiszila. Recenzent v ní polemizuje s převažujícím názorem, že výstava v Museé d´Orsay se kurátorům nepovedla. Potlačení Maneta impresionisty, jeho předvedení v dobovém kulturním kontextu a výstavu řady zakázkových portrétů a zátiší nepovažuje za předvedení nepodstatných kuriozit. Chybí některá slavná plátna, jako Žena s papouškem, i tak je mantovská kolekce prý výjimečná a zaslouží si návštěvu.

Dále si v Lidových novinách přečtete recenzi Aleny Prokopové na čínský remake debutu bratří Coenů Zbytečná krutost. Film režiséra Zhanga Yimoua přichází, do kin dva roky po svém vzniku. Jedná se o film noir z prostředí čínské nudlárny, scénář btatří Coenů se v čínských kulisách proměnil. Nová verze se zpočátku vůbec mrazivě groteskní předloze nepodobá, připomíná prý spíše LSD vize nad starými čínskými tisky. Prostředí nudlárny, zabydlené jen několika výraznými figurkami, se ovšem brzy začne jevit jako výlučný, ale jediný možný prostor pro narůstající artovost a noirovou vážnost.

Dnešní Právo přináší vedle recenze nového překladu izraelského autora Davida Grossmana, také zprávu o včerejším rozhodnutí ministra kultury Jiřího Bessera povolit demolici domu na rohu Opletalovy ulice a Václavského náměstí. Nehledě na dlouhodobý nesouhlasu Klubu za starou Prahu i odpor pražského oddělení Národního památkového ústavu, můžou majitelé okamžitě začít bourat.

autor: Petr Gojda
Spustit audio