Z Ameriky do Česka. Donuty nám chutnají, pekárny nestíhají
Češi objevují smažené americké koblihy se sladkou polevou a náplní – tzv. donuty. Nový trend přinesl hlavně do velkých měst výrobny s vlastními recepturami a originálními příchutěmi. Jen v Praze jich najdou nadšenci zhruba desítku. K podnikání americké koblihy dokonce inspirovaly i lidi, kteří se pečení nikdy ve velkém nevěnovali.
Češi totiž letos propadli kouzlu smažených koblih se sladkou polevou. Podle food blogerky Juliany Fischerové je to tím, že trend donutů dorazil z Ameriky přes Evropu do Česka právě teď. „Vzhledem k tomu, že v Amerických státech je to velký trend, tak to se vždycky zopakuje s pětiletým zpožděním tady co tam. Samozřejmě koblihy v určité formě mají tradici u nás i u nich. Je to dobré, sladké, barevné a ještě o něco zábavnější než ty naše plněné, kde je krása náplně trošku skryta.“
Výroba donutů? Na trhu trefa do černého
S tím souhlasí i technolog v oblasti pekárenství, Martin Hanus. Výrobci donutů podle něj prostě zaplnili díru na trhu. Zároveň ale připomíná, že jejich cena je vyšší než běžných sladkostí v cukrárnách. „Překvapila mě cena, který u velkých koblih s dírkou, amerických donutů, je kolem 50 korun, což si myslím, že pro českého zákazníka je hodně, ale i tak je vidět, že se to prodává, když ten výrobek je kvalitní.
Jen v Praze najdou nadšenci sladkostí zhruba desítku prodejen donutů. V devadesátých letech se v Česku na trhu objevily podobné výrobky od společnosti Donkin Donuts. Úspěch, jako novodobé koblihy ale nezaznamenaly a z trhu nakonec firmy odešla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka