Zákaz spalovacích motorů není problém, výrobce víc ohrožuje EURO 7, varuje bývalý manažer Škodovky

6. březen 2023

Má to být poslední evropská emisní norma, podle které se bude vyrábět i po roce 2035. Návrh standardu EURO 7 ale budí emoce a automobilky varují před zdražováním. Česko a další země chtějí návrh normy proměnit. „Hrozí exodus výrobců aut z Evropy,“ kritizuje bývalý vysoký manažer společnosti Škoda Auto Bohdan Wojnar. Výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš ale kontruje: „Automobilky si za další zpřísňování mohou samy.“

Česko se pokouší spojit s dalšími zeměmi EU v odporu proti návrhu nové emisní normy EURO 7. Evropská komise ji chce prosadit ve snaze nastavit finální podmínky pro výrobce aut se spalovacími motory, než jejich prodej s rokem 2035 v zemích EU skončí. Změny ale mají začít platit už v roce 2025. To je podle automobilek příliš brzy.

Nezodpovědné a chybně načasované

Čtěte také

„Čas na přípravu je naprosto nerealistický. Mít rok a půl na přípravu a realizaci opatření, kde často ani neexistuje prováděcí předpis, takže nikdo neví, jak to máte zajistit, ale přesto to máte zajistit – to si myslím, že je velmi nezodpovědné,“ řekl v Bruselských chlebíčcích Bohdan Wojnar, který působil v nejvyšším vedení společnosti Škoda Auto a byl také členem NERVu.

Zpřísnění v normě EURO 7 s bojem proti klimatickým změnám nesouvisí. Návrh totiž nemění limity oxidů uhlíku. Ve snaze zvýšit kvalitu ovzduší ale zpřísňuje limity pro oxidy dusíku u dieselových aut na stejnou úroveň, jaká nyní platí pro motory spalující benzín.

Že je návrh normy EURO 7 chybně načasovaný, je přesvědčený i Lukáš Hataš. Podle něj budou mít změny negativní dopad i na vývoj technologií. „EURO 7 zdraží výrobu v době, kdy potřebujeme, aby automobilky peníze investovaly do elektromobilů,“ říká. Hataš ale vítá, že chystaná norma srovná podmínky pro elektromobily a pro auta spalující fosilní paliva. Plánované standardy pro výdrž baterií by podle něj také mohly vyřadit konkurenci levných a méně kvalitních elektrovozů z Číny nebo Indie.

Proč je podle Wojnara návrh EURO 7 pro automobilky mnohem větší problém než zákaz spalovacích motorů? Jaký bude skutečný dopad nového emisního standardu na ceny osobních aut? A o jaké změny v návrhu by Česko mělo usilovat? Poslechněte si nový díl Bruselských chlebíčků.

autoři: Viktor Daněk , agf
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.